Меню

Люстрація в національному законодавстві та міжнародному праві

У вересні 2014 року, під шаленим тиском представників громадськості та політичних сил – активних учасників Революції Гідності та не менш шаленою протидією з боку «старої гвардії», під акомпанемент численних акцій протесту перед будівлею ВР, парламентом все-таки  був прийнятий Закон України «Про очищення влади», який визначає правові та організаційні засади проведення очищення влади (люстрації) для захисту та утвердження демократичних цінностей, верховенства права та прав людини в Україні.

Даним нормативним актом було встановлено, що очищення влади (люстрація) - це встановлена цим Законом або рішенням суду заборона окремим фізичним особам обіймати певні посади (перебувати на службі) (далі - посади) (крім виборних посад) в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Мета очищення влади (люстрації) в Україні - недопущення до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади Президентом України Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини, і ґрунтується на принципах:

-           верховенства права та законності;

-           відкритості, прозорості та публічності;

-           презумпції невинуватості;

-           індивідуальної відповідальності;

-           гарантування права на захист.

Перелік державних посад, які підпадають під дію цього закону, є дуже широким, тому люстрація на думку багатьох експертів має охопити десятки тисяч державних службовців, суддів, працівників правоохоронних органів і військових, в результаті чого їм буде заборонено займати широкий перелік державних посад на період від 5 до 10 років.

В той же час, посадовець може заслужити довіру нового уряду своєю участю в антитерористичній операції на сході нашої країни і в цьому випадку заборону буде скасовано.

При цьому Зазначений закон також спрямовано на боротьбу з корупцією шляхом недопущення обіймання значної кількості державних посад особами, у яких виявлено ті чи інші невідповідності або розбіжності між майном, задекларованим ними перед фіскальними органами, та реальною вартістю їх майна. Наявність подібних невідповідностей призведе до дискваліфікації таких осіб на період 10 років. Крім цього, люстрація не лише пошириться на тих, хто наразі обіймає перелічені посади або кого буде призначено на них у майбутньому, але також використовуватиметься як підстава для недопущення відповідних осіб навіть до участі у конкурсі на заміщення цих посад.

Органом, уповноваженим на забезпечення проведення перевірок, є Міністерство юстиції України, яке не пізніше ніж протягом місяця з дня набрання чинності Законом утворює дорадчий громадський орган з питань люстрації для забезпечення здійснення громадського контролю за процесом очищення влади, до складу якого мають входити представники ЗМІ та громадськості.

Закон України «Про очищення влади» розглядався Європейською комісією за демократію через право (т.з. Венеціанська комісія) – консультативний орган з конституційного права, який був утворений при Раді Європи ще в 1990 році. Основною формою роботи комісії є аналіз законів та законопроектів країн-учасників, які стосуються проблем конституційного права, в т.ч. прав меншин, стандартів виборчого процесу тощо. Висновки даного органу широко використовуються Радою Європи як відображення «європейських стандартів» в області демократії.

За результатами аналізу національного закону про очищення влади цей поважний орган виклав низку зауважень до нього.

 Перш за все, під сумнів була поставлена доцільність поєднання люстрації з антикорупційним законодавством. На думку більшості громадянського суспільства ці дві сфери, достатньо сильно пов’язані в контексті України, але вони слугують різним цілям. На думку міжнародних фахівців з корупцією необхідно боротися переважно за допомогою кримінального законодавства, в якому запроваджено всі необхідні запобіжні заходи для забезпечення справедливості кримінального провадження. Національний закон про люстрацію передбачає ефективні методи, що спрощують і прискорюють подолання корупції, однак дуже небезпечним є те, що він може створити передумови для прийняття свавільних рішень і перетворитися на інструмент політичних переслідувань.

Крім того, закон торкається не лише тих, хто обіймав ту чи іншу посаду під час президентства Януковича, але й осіб, які «обіймали високі посади в Комуністичній партії чи Комсомолі в радянські часи або працювали в якості найманих працівників або таємних агентів у КДБ в цей період». Чи є виправданою люстрація того, що відбувалося понад 25 років тому? Можна довго дискутувати щодо того, чи був потрібний люстраційний закон Україні на початку 90-х років, але малоймовірно, що подібна люстрація є виправданою зараз. Час є дуже важливим фактором при визначенні того, чи відповідає люстраційна процедура стандартам у сфері захисту прав людини.

Закон про люстрацію передбачає дуже жорсткі санкції, які суттєво впливають на здатність відповідних осіб заробляти собі на життя.

 Система адміністрування люстрації буде децентралізованою, тому результати люстрації можуть бути досить різними в різних регіонах країни, що робить такий підхід  вельми проблемним із точки зору верховенства права та принципу правової визначеності.

Люстраційний закон створює систему, в якій винуватість конкретної особи не відіграватиме жодної ролі, а дискваліфікація автоматично застосовуватиметься, як тільки буде встановлено, що конкретна особа займала певні посади протягом певного часу (1 року) за президентства Януковича.

 Ця норма створює низку істотних труднощів. По-перше, відсутні способи доведення того, що об’єкт люстрації не брав участі в злочинах попередньої влади. Презумпція недостатньої лояльності не є беззаперечною.

 По-друге, вітчизняні суди не можуть приймати рішення про невинуватість особи в тих або інших правопорушеннях; все, на що здатний суд, – це встановити факт обіймання певної посади. Іншими словами, посадовець, наприклад, може оскаржити факт свого перебування на цій посаді протягом року у відповідний період, але не може оскаржити обвинувачення себе в тому чи іншому правопорушенні.

По-третє, щоб бути дискваліфікованим, державний службовець повинен обіймати відповідну посаду протягом року. Цей термін є досить розтяжним, оскільки особа може достатньо активно проявити себе в організації кримінальної діяльності менше, ніж за рік, і зворотне теж є цілком реальним: хтось може пропрацювати у владі більше року, залишившись повністю чистим і законослухняним.

Також Венеціанською комісією був окреслений інший проблемний аспект закону про люстрацію – його застосування  до суддів. Згідно національного законодавства про очищення влади судді – це особлива категорія, оскільки на них поширюються одразу два режими очищення. В квітні 2014 року був прийнятий Закон України «Про відновлення довіри до судової влади»  і це призвело до низки проблемних моментів. Незалежна судова влада є наріжним каменем ефективної демократії, при цьому тиск на суддів з боку уряду не повинен бути надмірним, а люстрацій ні процеси не можуть діяти як покарання за судові рішення тому очищення судової системи в Україні має відбуватися за чинними нормами кримінального права.

В своїх висновках та коментарях численні фахівці сходяться на одному - люстрація не є панацеєю від ключових системних проблем в українській правовій і політичній системі. Тільки глибокі структурні реформи можуть забезпечити закріплення демократії та усунути передумови для корупції. Демократичну європейську державу не можливо побудувати через порушення прав людей, а люстраційний закон може створити перспективні умови саме для таких порушень.

Ще статті в цій рубриці

Чи є предметом спадкування право та обов'язок на відшкодування збитків, моральної шкоди та неустойки?

Автор: Віталій Єлов

Юрист розповідає яким чином та в якому розмірі успадковується обов'язок відшкодування збитків, моральної шкоди та неустойки.

Теги: безоплатна правова допомога, відшкодування шкоди, спадкування, штрафні санкції

Як здійснюється спадкування майна члена фермерського господарства?

Автор: Віталій Єлов

В матеріалі розповідається про особливості спадкування майна члена фермерського господарства залежно від кількості спадкоємців, а також про особливості спадкування земельної ділянки фермерського господарства.

Теги: безоплатна правова допомога, спадкування, фермерське господарство

Як здійснюється спадкування автомобілів, наданих інвалідам?

Автор: Віталій Єлов

Юрист розповідає про порядок спадкування автомобілів, наданих інвалідам, що встановлений чинними нормативно-правовими актами України.

Теги: безоплатна правова допомога, спадкування, інвалід, автомобіль

Місце юридичних клінік в системі безоплатної правової допомоги , їх роль і значення в реформуванні вищої юридичної освіти.

Автор: Віталій Єлов

Чи потрібно включити юридичні клініки до кола суб'єктів, що надають безоплатну правову допомогу згідно із Законом? Про це та інші питання йде мова в статті Віталія Єлова, адвоката та керівника Юридичної клініки «Ad Astra» Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки.

Теги: безоплатна правова допомога, юридична клініка, вища юридична освіта

Інтерв'ювання

Автор: Віталій Єлов

Автор матеріалу розповідає про те, як правильно провести інтерв'ювання клієнта, якими навичками повинен володіти юрист, щоб провести ефективне інтерв'ювання, а також про необхідні етапи інтерв'ювання: • підготовка до інтерв’ювання; • перший контакт з клієнтом; • з’ясування проблеми клієнта; • завершення інтерв’ю; • розробка ефективного плану дій .

Теги: безоплатна правова допомога, інтерв'ювання

Консультування

Автор: Віталій Єлов

В матеріалі детально розкривається суть та зміст двох основних етапів консультування клієнта: підготовки до консультування та власне самого консультування.

Теги: безоплатна правова допомога, консультування, консультація

Строки звернення до суду у трудових спорах

Автор: Кирило Рубановський

Юрист розповідає про спеціальні вимоги трудового законодавства щодо строків звернення до суду в трудових спорах, а також дає поради працівникам, що робити у випадку пропущення таких строків.

Теги: безоплатна правова допомога, строки, трудовий спір

Правове регулювання надурочних робіт

Автор: Кирило Рубановський

В статті дається пояснення, що ж вважається надурочними роботами та яким є належний порядок оплати праці за надурочні роботи.

Теги: безоплатна правова допомога, надурочні роботи, праця

Приватизація кімнати в гуртожитку

Автор: Володимир Трандафіл

Юрист розповідає про те, за яких умов сучасним законодавством дозволяється приватизація кімнат в гуртожитках та хто має право та таку приватизацію.

Теги: гуртожиток, безоплатна правова допомога, приватизація кімнати

Приватизація кімнати в квартирі багатоквартирного будинку

Автор: Володимир Трандафіл

В статті розповідається про розвиток правового регулювання питання приватизації кімнати в багатоквартирному будинку.

Теги: безоплатна правова допомога, приватизація кімнати

Приватизація житла в Україні. Порядок, процедура, терміни

Автор: Володимир Трандафіл

Автор розповідає про загальні процедури, яку необхідно пройти для того, щоб приватизувати житло.

Теги: безоплатна правова допомога, приватизація житла

Як виплачують пенсії пенсіонерам Естонської Республіки, які переїжджають на проживання в Україну

Автор: Ірина Русакова

Автор розповідає про нормативне регулювання та механізм, який застосовується в такому випадку.

Теги: пенсія, безоплатна правова допомога, Естонська Республіка

Що може описати і вилучити державний виконавець?

Автор: Мирослава Примак

Юрист розповідає, на які речі не може бути звернене стягнення державним виконавцем.

Теги: безоплатна правова допомога, виконавче провадження, опис майна

Чи мають пенсіонери пільги при сплаті податку на нерухомість?

Автор: Мирослава Примак

Юрист дає консультацію щодо законодавчих вимог сплати податку на нерухомість та про коло осіб, які звільняються від сплати податку на певні види нерухомого майна.

Теги: безоплатна правова допомога, пільгові умови, податок на нерухомість

Чи може власник квартири, придбаної у шлюбі, стати на квартирний облік для отримання житла?

Автор: Мирослава Примак

Керуючись положеннями чинного законодавства України, юрист дає вичерпну відповідь на запитання.

Теги: безоплатна правова допомога, квартирний облік

Добровільна відмова від земельної ділянки

Автор: Мирослава Примак

Юрист розповідає, яким чином здійснюється реалізація права громадян на добровільну відмову від права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, що перебуває у приватній власності.

Теги: земельна ділянка, безоплатна правова допомога, добровільна відмова

Чи можна подарувати частку у квартирі, яка є у спільній власності подружжя, дитині?

Автор: Мирослава Примак

Автор розповідає про вимоги законодавства до укладення правочинів щодо розпорядження спільною сумісною власністю та до правочинів за участю неповнолітніх.

Теги: безоплатна правова допомога, спільна сумісна власність, договір дарування

Чи можна оформити субсидію на дружину, якщо квартиру було придбано у шлюбі, але договір купівлі-продажу оформлено на чоловіка?

Автор: Мирослава Примак

Юрист дає відповідь на поставлене питання, а також наводить перелік необхідних документів для оформлення субсидії на житло.

Теги: безоплатна правова допомога, субсидія

Чи має право молодша медична сестра на отримання допомоги на оздоровлення?

Автор: Мирослава Примак

Автор роз'яснює положення нормативних документів, якими врегульовано це питання.

Теги: безоплатна правова допомога, допомога на оздоровлення, медичний працівник

Як отримати компенсацію за втрачене нерухоме майно у разі відселення з радіоактивно забрудненої території?

Автор: В’ячеслав Горбенко

Автор розповідає, які документи потрібно подати громадянинові для отримання виплати компенсації за втрачене нерухоме майно (житловий будинок або квартиру) у разі відселення або самостійного переселення з радіоактивно забрудненої території.

Теги: безоплатна правова допомога, компенсація, відселення