Меню

Люстрація в національному законодавстві та міжнародному праві

У вересні 2014 року, під шаленим тиском представників громадськості та політичних сил – активних учасників Революції Гідності та не менш шаленою протидією з боку «старої гвардії», під акомпанемент численних акцій протесту перед будівлею ВР, парламентом все-таки  був прийнятий Закон України «Про очищення влади», який визначає правові та організаційні засади проведення очищення влади (люстрації) для захисту та утвердження демократичних цінностей, верховенства права та прав людини в Україні.

Даним нормативним актом було встановлено, що очищення влади (люстрація) - це встановлена цим Законом або рішенням суду заборона окремим фізичним особам обіймати певні посади (перебувати на службі) (далі - посади) (крім виборних посад) в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Мета очищення влади (люстрації) в Україні - недопущення до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади Президентом України Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини, і ґрунтується на принципах:

-           верховенства права та законності;

-           відкритості, прозорості та публічності;

-           презумпції невинуватості;

-           індивідуальної відповідальності;

-           гарантування права на захист.

Перелік державних посад, які підпадають під дію цього закону, є дуже широким, тому люстрація на думку багатьох експертів має охопити десятки тисяч державних службовців, суддів, працівників правоохоронних органів і військових, в результаті чого їм буде заборонено займати широкий перелік державних посад на період від 5 до 10 років.

В той же час, посадовець може заслужити довіру нового уряду своєю участю в антитерористичній операції на сході нашої країни і в цьому випадку заборону буде скасовано.

При цьому Зазначений закон також спрямовано на боротьбу з корупцією шляхом недопущення обіймання значної кількості державних посад особами, у яких виявлено ті чи інші невідповідності або розбіжності між майном, задекларованим ними перед фіскальними органами, та реальною вартістю їх майна. Наявність подібних невідповідностей призведе до дискваліфікації таких осіб на період 10 років. Крім цього, люстрація не лише пошириться на тих, хто наразі обіймає перелічені посади або кого буде призначено на них у майбутньому, але також використовуватиметься як підстава для недопущення відповідних осіб навіть до участі у конкурсі на заміщення цих посад.

Органом, уповноваженим на забезпечення проведення перевірок, є Міністерство юстиції України, яке не пізніше ніж протягом місяця з дня набрання чинності Законом утворює дорадчий громадський орган з питань люстрації для забезпечення здійснення громадського контролю за процесом очищення влади, до складу якого мають входити представники ЗМІ та громадськості.

Закон України «Про очищення влади» розглядався Європейською комісією за демократію через право (т.з. Венеціанська комісія) – консультативний орган з конституційного права, який був утворений при Раді Європи ще в 1990 році. Основною формою роботи комісії є аналіз законів та законопроектів країн-учасників, які стосуються проблем конституційного права, в т.ч. прав меншин, стандартів виборчого процесу тощо. Висновки даного органу широко використовуються Радою Європи як відображення «європейських стандартів» в області демократії.

За результатами аналізу національного закону про очищення влади цей поважний орган виклав низку зауважень до нього.

 Перш за все, під сумнів була поставлена доцільність поєднання люстрації з антикорупційним законодавством. На думку більшості громадянського суспільства ці дві сфери, достатньо сильно пов’язані в контексті України, але вони слугують різним цілям. На думку міжнародних фахівців з корупцією необхідно боротися переважно за допомогою кримінального законодавства, в якому запроваджено всі необхідні запобіжні заходи для забезпечення справедливості кримінального провадження. Національний закон про люстрацію передбачає ефективні методи, що спрощують і прискорюють подолання корупції, однак дуже небезпечним є те, що він може створити передумови для прийняття свавільних рішень і перетворитися на інструмент політичних переслідувань.

Крім того, закон торкається не лише тих, хто обіймав ту чи іншу посаду під час президентства Януковича, але й осіб, які «обіймали високі посади в Комуністичній партії чи Комсомолі в радянські часи або працювали в якості найманих працівників або таємних агентів у КДБ в цей період». Чи є виправданою люстрація того, що відбувалося понад 25 років тому? Можна довго дискутувати щодо того, чи був потрібний люстраційний закон Україні на початку 90-х років, але малоймовірно, що подібна люстрація є виправданою зараз. Час є дуже важливим фактором при визначенні того, чи відповідає люстраційна процедура стандартам у сфері захисту прав людини.

Закон про люстрацію передбачає дуже жорсткі санкції, які суттєво впливають на здатність відповідних осіб заробляти собі на життя.

 Система адміністрування люстрації буде децентралізованою, тому результати люстрації можуть бути досить різними в різних регіонах країни, що робить такий підхід  вельми проблемним із точки зору верховенства права та принципу правової визначеності.

Люстраційний закон створює систему, в якій винуватість конкретної особи не відіграватиме жодної ролі, а дискваліфікація автоматично застосовуватиметься, як тільки буде встановлено, що конкретна особа займала певні посади протягом певного часу (1 року) за президентства Януковича.

 Ця норма створює низку істотних труднощів. По-перше, відсутні способи доведення того, що об’єкт люстрації не брав участі в злочинах попередньої влади. Презумпція недостатньої лояльності не є беззаперечною.

 По-друге, вітчизняні суди не можуть приймати рішення про невинуватість особи в тих або інших правопорушеннях; все, на що здатний суд, – це встановити факт обіймання певної посади. Іншими словами, посадовець, наприклад, може оскаржити факт свого перебування на цій посаді протягом року у відповідний період, але не може оскаржити обвинувачення себе в тому чи іншому правопорушенні.

По-третє, щоб бути дискваліфікованим, державний службовець повинен обіймати відповідну посаду протягом року. Цей термін є досить розтяжним, оскільки особа може достатньо активно проявити себе в організації кримінальної діяльності менше, ніж за рік, і зворотне теж є цілком реальним: хтось може пропрацювати у владі більше року, залишившись повністю чистим і законослухняним.

Також Венеціанською комісією був окреслений інший проблемний аспект закону про люстрацію – його застосування  до суддів. Згідно національного законодавства про очищення влади судді – це особлива категорія, оскільки на них поширюються одразу два режими очищення. В квітні 2014 року був прийнятий Закон України «Про відновлення довіри до судової влади»  і це призвело до низки проблемних моментів. Незалежна судова влада є наріжним каменем ефективної демократії, при цьому тиск на суддів з боку уряду не повинен бути надмірним, а люстрацій ні процеси не можуть діяти як покарання за судові рішення тому очищення судової системи в Україні має відбуватися за чинними нормами кримінального права.

В своїх висновках та коментарях численні фахівці сходяться на одному - люстрація не є панацеєю від ключових системних проблем в українській правовій і політичній системі. Тільки глибокі структурні реформи можуть забезпечити закріплення демократії та усунути передумови для корупції. Демократичну європейську державу не можливо побудувати через порушення прав людей, а люстраційний закон може створити перспективні умови саме для таких порушень.

Ще статті в цій рубриці

Які вимоги встановлює закон до форми звернення?

Автор: В’ячеслав Горбенко

Юрист розповідає про те, які вимоги до форми звернення містить Закон України "Про звернення громадян" та в який спосіб його подати потрібно таке звернення подавати.

Теги: безоплатна правова допомога, заява, форма звернення, звернення громадянина

Особливості затвердження мирової угоди

Автор: В’ячеслав Горбенко

Юрист розповідає якими є особливості затвердження мирової угоди у цивільному процесі та у виконавчому провадженні?

Теги: безоплатна правова допомога, виконавче провадження, судовий розгляд, мирова угода

До якого суду подавати позов? Правила визначення підсудності

Автор: Кристина Антонюк

Юрист консультує з приводу загальних та спеціальних правил визначення підсудності.

Теги: безоплатна правова допомога, судовий розгляд, підсудність

Кому потрібні прибудинкові території багатоквартирних будинків?

Автор: Сергій Аверков

Юрист розповідає про практичну проблему, що полягає у відсутності на законодавчому рівні чітких процедур оформлення права власності на прибудинкові території ОСББ і ЖКГ та пропонує шляхи вирішення цієї проблеми.

Теги: безоплатна правова допомога, ОСББ, прибудинкові території, приватизація

Як з'явилася власність в Україні

Автор: Володимир Трандафіл

В статті описується історичний процес переходу від домінування державної та комунальної форм власності за радянських часів до моменту, коли у громадян з'явилось необмежене право на приватну власність.

Теги: безоплатна правова допомога, право приватної власності

Що таке первинна правова допомога та як реалізувати своє право на неї?

Автор: В’ячеслав Горбенко

Юрист роз'яснює, що є таке "безоплатна правова допомога" та який порядок її надання в Україні; як і до кого можна звернутись по безоплатну правову допомогу та які строки розгляду такого звернення.

Теги: безоплатна правова допомога, заява

Несвоєчасне виготовлення повного тексту рішення як поважна причина пропуску строку на подання апеляційної скарги

Автор: Мирослава Примак

Мирослава Примак висловлює свою думку стосовно того, чи вважається несвоєчасне виготовлення повного тексту рішення поважною причиною пропуску строку на подання апеляційної скарги. Також юрист пропонує дієвий правовий механізм як діяти в такій ситуації.

Теги: безоплатна правова допомога, апеляційне оскарження, пропуск строку

Безплатно діти працюють більше

Автор: Кирило Рубановський

Юрист розповідає про правомірність використання праці учнів і студентів для впорядкування територій та приміщень навчальних закладів.

Теги: безоплатна правова допомога, примусова праця, практика у ВНЗ, впорядкування територій

Потрібно поновити акт на землю

Автор: Віталій Єлов

Юрист розповідає як відновити державний акт про право власності на землю та про оформлення права власності на успадковану земельну ділянку.

Теги: безоплатна правова допомога, державний акт на землю, спадкування, втрачено державний акт

Ділимо квартиру

Автор: Мирослава Примак

Юрист дає консультацію як після розлучення поділити квартиру на трьох: дружину, чоловіка і дитину.

Теги: безоплатна правова допомога, поділ майна подружжя, поділ квартири

Виробнича чи невиробнича травма?

Автор: Мирослава Примак

Юрист роз'яснює як, відповідно до підзаконних актів, визначається поняття виробничої та невиробничої травми та хто здійснює таке розслідування.

Теги: безоплатна правова допомога, виробнича травма, нещасний випадок

Правильно пишіть заяву про звільнення

Автор: Наталія Піддубна

Автор дає пораду як діяти в ситуації, коли на підприємстві відмовляються приймати заяву про звільнення.

Теги: безоплатна правова допомога, звільнення, заява про звільнення

Вихідні під час мусульманських релігійних свят

Автор: Наталія Піддубна

Юрист розповідає як вірянам, що сповідують не православне християнство отримати право на вихідний під час своїх великих релігійних свят.

Теги: безоплатна правова допомога, вихідний, релігійне свято, мусульмани

Пільги для матері-одиначки

Автор: Альона Романова

Чи залишається право на пільги за матір’ю-одиначкою, якщо вона вийшла заміж, однак чоловік дитину не всиновив? Юрист роз'яснює положення законодавства з цього питання.

Теги: безоплатна правова допомога, пільгові умови, матір-одиначка

Як отримати декретні безробітній жінці?

Автор: Мирослава Примак

Чи має право безробітна жінка, що чекає дитину, на декретні виплати? Юрист консультує, яким чином призначається допомога від держави в такому випадку.

Теги: безоплатна правова допомога, декретні виплати, безробіття

За старі шпалери — додаткова плата

Автор: Денис Гречко

Чи потрібно додатково платити за вивіз сміття, що утворилось після ремонту? Юрист інформує про вимоги сучасного законодавства та порядок належного вирішення цього питання.

Теги: безоплатна правова допомога, вивезення сміття, комунальні послуги

Усунення від права на спадкування

Автор: Віталій Єлов

У яких випадках спадкоємець може бути усунутий від права на спадкування, та хто вправі ініціювати це питання?

Теги: безоплатна правова допомога, спадкування, усунення

Як успадковується земля та інші об'єкти нерухомості?

Автор: Віталій Єлов

Юрист розповідає про особливості та порядок спадкування таких об'єктів нерухомого майна як земельна ділянка, жилий будинок, інші будівлі та споруди.

Теги: земельна ділянка, безоплатна правова допомога, нерухоме майно

Як здійснюється спадкування частки у спільній сумісній власності?

Автор: Віталій Єлов

Юрист розповідає про поняття спільної сумісної власності та порядок її спадкування за заповітом.

Теги: безоплатна правова допомога, спадкування, спільна сумісна власність

Як успадковується частка учасника підприємницького товариства?

Автор: Віталій Єлов

Юрист роз'яснює особливості спадкування частки учасника господарського товариства в залежності від організаційно-правової форми такої юридичної особи.

Теги: безоплатна правова допомога, спадкування, господарське товариство