Меню

Люстрація в національному законодавстві та міжнародному праві

У вересні 2014 року, під шаленим тиском представників громадськості та політичних сил – активних учасників Революції Гідності та не менш шаленою протидією з боку «старої гвардії», під акомпанемент численних акцій протесту перед будівлею ВР, парламентом все-таки  був прийнятий Закон України «Про очищення влади», який визначає правові та організаційні засади проведення очищення влади (люстрації) для захисту та утвердження демократичних цінностей, верховенства права та прав людини в Україні.

Даним нормативним актом було встановлено, що очищення влади (люстрація) - це встановлена цим Законом або рішенням суду заборона окремим фізичним особам обіймати певні посади (перебувати на службі) (далі - посади) (крім виборних посад) в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Мета очищення влади (люстрації) в Україні - недопущення до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади Президентом України Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини, і ґрунтується на принципах:

-           верховенства права та законності;

-           відкритості, прозорості та публічності;

-           презумпції невинуватості;

-           індивідуальної відповідальності;

-           гарантування права на захист.

Перелік державних посад, які підпадають під дію цього закону, є дуже широким, тому люстрація на думку багатьох експертів має охопити десятки тисяч державних службовців, суддів, працівників правоохоронних органів і військових, в результаті чого їм буде заборонено займати широкий перелік державних посад на період від 5 до 10 років.

В той же час, посадовець може заслужити довіру нового уряду своєю участю в антитерористичній операції на сході нашої країни і в цьому випадку заборону буде скасовано.

При цьому Зазначений закон також спрямовано на боротьбу з корупцією шляхом недопущення обіймання значної кількості державних посад особами, у яких виявлено ті чи інші невідповідності або розбіжності між майном, задекларованим ними перед фіскальними органами, та реальною вартістю їх майна. Наявність подібних невідповідностей призведе до дискваліфікації таких осіб на період 10 років. Крім цього, люстрація не лише пошириться на тих, хто наразі обіймає перелічені посади або кого буде призначено на них у майбутньому, але також використовуватиметься як підстава для недопущення відповідних осіб навіть до участі у конкурсі на заміщення цих посад.

Органом, уповноваженим на забезпечення проведення перевірок, є Міністерство юстиції України, яке не пізніше ніж протягом місяця з дня набрання чинності Законом утворює дорадчий громадський орган з питань люстрації для забезпечення здійснення громадського контролю за процесом очищення влади, до складу якого мають входити представники ЗМІ та громадськості.

Закон України «Про очищення влади» розглядався Європейською комісією за демократію через право (т.з. Венеціанська комісія) – консультативний орган з конституційного права, який був утворений при Раді Європи ще в 1990 році. Основною формою роботи комісії є аналіз законів та законопроектів країн-учасників, які стосуються проблем конституційного права, в т.ч. прав меншин, стандартів виборчого процесу тощо. Висновки даного органу широко використовуються Радою Європи як відображення «європейських стандартів» в області демократії.

За результатами аналізу національного закону про очищення влади цей поважний орган виклав низку зауважень до нього.

 Перш за все, під сумнів була поставлена доцільність поєднання люстрації з антикорупційним законодавством. На думку більшості громадянського суспільства ці дві сфери, достатньо сильно пов’язані в контексті України, але вони слугують різним цілям. На думку міжнародних фахівців з корупцією необхідно боротися переважно за допомогою кримінального законодавства, в якому запроваджено всі необхідні запобіжні заходи для забезпечення справедливості кримінального провадження. Національний закон про люстрацію передбачає ефективні методи, що спрощують і прискорюють подолання корупції, однак дуже небезпечним є те, що він може створити передумови для прийняття свавільних рішень і перетворитися на інструмент політичних переслідувань.

Крім того, закон торкається не лише тих, хто обіймав ту чи іншу посаду під час президентства Януковича, але й осіб, які «обіймали високі посади в Комуністичній партії чи Комсомолі в радянські часи або працювали в якості найманих працівників або таємних агентів у КДБ в цей період». Чи є виправданою люстрація того, що відбувалося понад 25 років тому? Можна довго дискутувати щодо того, чи був потрібний люстраційний закон Україні на початку 90-х років, але малоймовірно, що подібна люстрація є виправданою зараз. Час є дуже важливим фактором при визначенні того, чи відповідає люстраційна процедура стандартам у сфері захисту прав людини.

Закон про люстрацію передбачає дуже жорсткі санкції, які суттєво впливають на здатність відповідних осіб заробляти собі на життя.

 Система адміністрування люстрації буде децентралізованою, тому результати люстрації можуть бути досить різними в різних регіонах країни, що робить такий підхід  вельми проблемним із точки зору верховенства права та принципу правової визначеності.

Люстраційний закон створює систему, в якій винуватість конкретної особи не відіграватиме жодної ролі, а дискваліфікація автоматично застосовуватиметься, як тільки буде встановлено, що конкретна особа займала певні посади протягом певного часу (1 року) за президентства Януковича.

 Ця норма створює низку істотних труднощів. По-перше, відсутні способи доведення того, що об’єкт люстрації не брав участі в злочинах попередньої влади. Презумпція недостатньої лояльності не є беззаперечною.

 По-друге, вітчизняні суди не можуть приймати рішення про невинуватість особи в тих або інших правопорушеннях; все, на що здатний суд, – це встановити факт обіймання певної посади. Іншими словами, посадовець, наприклад, може оскаржити факт свого перебування на цій посаді протягом року у відповідний період, але не може оскаржити обвинувачення себе в тому чи іншому правопорушенні.

По-третє, щоб бути дискваліфікованим, державний службовець повинен обіймати відповідну посаду протягом року. Цей термін є досить розтяжним, оскільки особа може достатньо активно проявити себе в організації кримінальної діяльності менше, ніж за рік, і зворотне теж є цілком реальним: хтось може пропрацювати у владі більше року, залишившись повністю чистим і законослухняним.

Також Венеціанською комісією був окреслений інший проблемний аспект закону про люстрацію – його застосування  до суддів. Згідно національного законодавства про очищення влади судді – це особлива категорія, оскільки на них поширюються одразу два режими очищення. В квітні 2014 року був прийнятий Закон України «Про відновлення довіри до судової влади»  і це призвело до низки проблемних моментів. Незалежна судова влада є наріжним каменем ефективної демократії, при цьому тиск на суддів з боку уряду не повинен бути надмірним, а люстрацій ні процеси не можуть діяти як покарання за судові рішення тому очищення судової системи в Україні має відбуватися за чинними нормами кримінального права.

В своїх висновках та коментарях численні фахівці сходяться на одному - люстрація не є панацеєю від ключових системних проблем в українській правовій і політичній системі. Тільки глибокі структурні реформи можуть забезпечити закріплення демократії та усунути передумови для корупції. Демократичну європейську державу не можливо побудувати через порушення прав людей, а люстраційний закон може створити перспективні умови саме для таких порушень.

Ще статті в цій рубриці

Чи дадуть допомогу на дитину, яка народилася за кордоном?

Автор: Альона Романова

Для призначення допомоги на дитину, яка народилася за кордоном, до органу праці і соціального захисту населення за умови пред’явлення паспорта або іншого документа, що засвідчує особу, батькам необхідно особисто подати законом передбачений перелік документів.

Теги: допомога на дитину, безоплатна правова допомога

Як скасувати судовий наказ про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги

Автор: Олег Лепетюк

Юрист роз'яснює, як можна скасувати судовий наказ про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги та чи можна взагалі стягувати заборгованість з боржника більше ніж за 3 роки. Також до консультації додано типовий зразок заяви про скасування судового наказу.

Теги: борг за комунальні послуги, безоплатна правова допомога, комунальні послуги, судовий наказ

Аліменти на повнолітню дитину, яка продовжує навчання

Автор: Олег Лепетюк

Юрист розповідає як отримати аліменти на повнолітню дитину, яка продовжує навчання. До консультації додано зразок позовної заяви для використання в такому випадку.

Теги: аліменти, безоплатна правова допомога, позов

Шлюбний договір

Автор: Кристина Антонюк

Юрист розповідає про порядок та умови укладання шлюбного договору, основні його риси, положення, що не можуть бути включені до шлюбного договору.

Теги: безоплатна правова допомога, шлюбний договір, шлюб

Договір найму (оренди) житлового приміщення

Автор: Ганна Богацька

Юрист розповідає про істотні умови договору найму житла, порядок його укладання, положення законодавства стосовно дострокового розірвання договору тощо, а також пропонує зразок такого договору для використання.

Теги: безоплатна правова допомога, оренда житла, договір оренди житла

Режим окремого проживання подружжя

Автор: Віталій Єлов

Юрист розповідає, що слід розуміти під режимом окремого проживання подружжя та якими є його юридичні наслідки.

Теги: безоплатна правова допомога, шлюб, режим окремого проживання

Перепони до розірвання шлюбу. Визнання шлюбу недійсним.

Автор: Віталій Єлов

Юрист розповідає, коли не можна розірвати шлюб. А також про те, в яких випадках – шлюб може бути визнаний недійсним.

Теги: безоплатна правова допомога, суд, розірвання шлюбу, визнання шлюбу недійсним

Які питання можуть вирішуватися судом одночасно з вимогою про розірвання шлюбу?

Автор: Віталій Єлов

Юрист розповідає, які питання можуть вирішуватися судом одночасно з вимогою про розірвання шлюбу.

Теги: безоплатна правова допомога, суд, розірвання шлюбу

Як захистити свої права учаснику сімейних правовідносин

Автор: Віталій Єлов

Юрист роз'яснює, у яких випадках учасник сімейних правовідносин вправі звернутися за захистом своїх прав та інтересів до органу опіки і піклування, а яких - до суду.

Теги: безоплатна правова допомога, суд, сімейні відносини, органи опіки та піклування

Як встановити факт родинних зв'язків

Автор: Олег Лепетюк

Юрист розповідає, що робити у випадку, коли виявляються невідповідності у прізвищах родичів, що призводять до неможливості вчиняти ту, чи іншу юридичну дію, а також пропонує для користування зразок заяви про встановлення факту родинних відносин.

Теги: безоплатна правова допомога, родинні зв'язки, помилка, встановлення факту

Повернення судового збору

Автор: Кристина Антонюк

Часто трапляються ситуації, коли особа сплатила судовий збір не на той рахунок (неправильно обрала підсудність) чи взагалі відпала потреба подавати позовну заяву. Що ж робити? Як повернути судовий збір?

Теги: безоплатна правова допомога, судовий збір, повернення коштів

Пропущено строк для прийняття спадщини

Автор: Кристина Антонюк

Юрист роз'яснює законодавчі положення стосовно строків прийняття спадщини та що робити у випадку пропущення такого строку, а також пропонує для користування зразок позовної заяви про продовження строку для прийняття спадщини та визнання права власності на земельну ділянку в порядку спадкування.

Теги: безоплатна правова допомога, оформлення спадщини, спадкування, пропуск строку

Як повернути кошти за ненаданим кредитом

Автор: Кристина Антонюк

Автор розповідає як діяти в ситуації, коли Ви уклали договір на отримання кредитних коштів, сплатили так званий "гарантійний платіж", однак самого кредиту так і не отримали. В доданому файлі знайдете зразок позовної заяви для подання до суду в такому випадку.

Теги: кредит, розірвання договору, безоплатна правова допомога, шахрайство

Позовна заява про визнання особи такою, що втратила право користування жилим приміщенням та зняття з реєстрації за місцем проживання

Автор: Кристина Антонюк

Юрист розповідає як подати позовну заяву про визнання особи такою, що втратила право користування жилим приміщенням та зняття з реєстрації за місцем проживання та пропонує для користування зразок такого документу.

Теги: безоплатна правова допомога, зняття з реєстрації, виписати особу

Примусове зняття особи з реєстрації місця проживання

Автор: Володимир Трандафіл

Юрист розповідає як власнику житла зняти з реєстрації особу, що не проживає в приміщенні, без її згоди.

Теги: безоплатна правова допомога, зняття з реєстрації, виписати особу

Виселення родича

Автор: Володимир Трандафіл

В статті йде мова про те, чи можна виселити родича, з яким не укладено договір оренди житла. А також про підстави та процедуру виселення родичів в судовому порядку.

Теги: безоплатна правова допомога, виселення родича, оренда житла

Гроші заплатили, але послуги так і не отримали. Що робити?

Автор: Кристина Антонюк

Юрист пропонує для використання форму позовної заяви, що допомогою якої Ви зможете притягнути до відповідальності не доброчесного підрядника, повернути гроші та відшкодувати моральну шкоду.

Теги: безоплатна правова допомога, відшкодування шкоди, послуги, договір

Помилка в правовстановлюючих документах. Що робити?

Автор: Кристина Антонюк

Досить часто буває ситуація, коли внаслідок помилкових записів різняться написання ім’я, прізвища чи по-батькові в правовстановлюючих документах особи. Що ж робити в ситуації, коли неможливо вчинити дії (наприклад відчужити земельну ділянку тому що державний акт на землю не співпадає з даними у паспорті особи чи записи в трудовій книжці не співпадають з паспортом).

Теги: безоплатна правова допомога, правовстановлюючий документ, помилка

Не повертають банківський вклад

Автор: Кристина Антонюк

Юрист консультує як оперативно та правильно діяти в такій ситуації та надає зразки процесуальних документів, що можуть стати в нагоді.

Теги: безоплатна правова допомога, депозит, повернення депозиту, суд

Стягнення додаткових витрат на дитину

Автор: Кристина Антонюк

Досить часто до юристів звертаються жінки, які отримують аліменти на дитину, проте цих коштів зовсім не вистачає. Так як вони не є матерями-одиначками, органи соціального захисту населення відмовляють у призначенні державної допомоги. Що робити у такому випадку? Річ у тім, що мало хто знає про можливість стягнення додаткових витрат на дитину. Варто розібратись, що саме включається в це поняття.

Теги: безоплатна правова допомога, додаткові витрати, дитина