Меню

Люстрація в національному законодавстві та міжнародному праві

У вересні 2014 року, під шаленим тиском представників громадськості та політичних сил – активних учасників Революції Гідності та не менш шаленою протидією з боку «старої гвардії», під акомпанемент численних акцій протесту перед будівлею ВР, парламентом все-таки  був прийнятий Закон України «Про очищення влади», який визначає правові та організаційні засади проведення очищення влади (люстрації) для захисту та утвердження демократичних цінностей, верховенства права та прав людини в Україні.

Даним нормативним актом було встановлено, що очищення влади (люстрація) - це встановлена цим Законом або рішенням суду заборона окремим фізичним особам обіймати певні посади (перебувати на службі) (далі - посади) (крім виборних посад) в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Мета очищення влади (люстрації) в Україні - недопущення до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади Президентом України Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини, і ґрунтується на принципах:

-           верховенства права та законності;

-           відкритості, прозорості та публічності;

-           презумпції невинуватості;

-           індивідуальної відповідальності;

-           гарантування права на захист.

Перелік державних посад, які підпадають під дію цього закону, є дуже широким, тому люстрація на думку багатьох експертів має охопити десятки тисяч державних службовців, суддів, працівників правоохоронних органів і військових, в результаті чого їм буде заборонено займати широкий перелік державних посад на період від 5 до 10 років.

В той же час, посадовець може заслужити довіру нового уряду своєю участю в антитерористичній операції на сході нашої країни і в цьому випадку заборону буде скасовано.

При цьому Зазначений закон також спрямовано на боротьбу з корупцією шляхом недопущення обіймання значної кількості державних посад особами, у яких виявлено ті чи інші невідповідності або розбіжності між майном, задекларованим ними перед фіскальними органами, та реальною вартістю їх майна. Наявність подібних невідповідностей призведе до дискваліфікації таких осіб на період 10 років. Крім цього, люстрація не лише пошириться на тих, хто наразі обіймає перелічені посади або кого буде призначено на них у майбутньому, але також використовуватиметься як підстава для недопущення відповідних осіб навіть до участі у конкурсі на заміщення цих посад.

Органом, уповноваженим на забезпечення проведення перевірок, є Міністерство юстиції України, яке не пізніше ніж протягом місяця з дня набрання чинності Законом утворює дорадчий громадський орган з питань люстрації для забезпечення здійснення громадського контролю за процесом очищення влади, до складу якого мають входити представники ЗМІ та громадськості.

Закон України «Про очищення влади» розглядався Європейською комісією за демократію через право (т.з. Венеціанська комісія) – консультативний орган з конституційного права, який був утворений при Раді Європи ще в 1990 році. Основною формою роботи комісії є аналіз законів та законопроектів країн-учасників, які стосуються проблем конституційного права, в т.ч. прав меншин, стандартів виборчого процесу тощо. Висновки даного органу широко використовуються Радою Європи як відображення «європейських стандартів» в області демократії.

За результатами аналізу національного закону про очищення влади цей поважний орган виклав низку зауважень до нього.

 Перш за все, під сумнів була поставлена доцільність поєднання люстрації з антикорупційним законодавством. На думку більшості громадянського суспільства ці дві сфери, достатньо сильно пов’язані в контексті України, але вони слугують різним цілям. На думку міжнародних фахівців з корупцією необхідно боротися переважно за допомогою кримінального законодавства, в якому запроваджено всі необхідні запобіжні заходи для забезпечення справедливості кримінального провадження. Національний закон про люстрацію передбачає ефективні методи, що спрощують і прискорюють подолання корупції, однак дуже небезпечним є те, що він може створити передумови для прийняття свавільних рішень і перетворитися на інструмент політичних переслідувань.

Крім того, закон торкається не лише тих, хто обіймав ту чи іншу посаду під час президентства Януковича, але й осіб, які «обіймали високі посади в Комуністичній партії чи Комсомолі в радянські часи або працювали в якості найманих працівників або таємних агентів у КДБ в цей період». Чи є виправданою люстрація того, що відбувалося понад 25 років тому? Можна довго дискутувати щодо того, чи був потрібний люстраційний закон Україні на початку 90-х років, але малоймовірно, що подібна люстрація є виправданою зараз. Час є дуже важливим фактором при визначенні того, чи відповідає люстраційна процедура стандартам у сфері захисту прав людини.

Закон про люстрацію передбачає дуже жорсткі санкції, які суттєво впливають на здатність відповідних осіб заробляти собі на життя.

 Система адміністрування люстрації буде децентралізованою, тому результати люстрації можуть бути досить різними в різних регіонах країни, що робить такий підхід  вельми проблемним із точки зору верховенства права та принципу правової визначеності.

Люстраційний закон створює систему, в якій винуватість конкретної особи не відіграватиме жодної ролі, а дискваліфікація автоматично застосовуватиметься, як тільки буде встановлено, що конкретна особа займала певні посади протягом певного часу (1 року) за президентства Януковича.

 Ця норма створює низку істотних труднощів. По-перше, відсутні способи доведення того, що об’єкт люстрації не брав участі в злочинах попередньої влади. Презумпція недостатньої лояльності не є беззаперечною.

 По-друге, вітчизняні суди не можуть приймати рішення про невинуватість особи в тих або інших правопорушеннях; все, на що здатний суд, – це встановити факт обіймання певної посади. Іншими словами, посадовець, наприклад, може оскаржити факт свого перебування на цій посаді протягом року у відповідний період, але не може оскаржити обвинувачення себе в тому чи іншому правопорушенні.

По-третє, щоб бути дискваліфікованим, державний службовець повинен обіймати відповідну посаду протягом року. Цей термін є досить розтяжним, оскільки особа може достатньо активно проявити себе в організації кримінальної діяльності менше, ніж за рік, і зворотне теж є цілком реальним: хтось може пропрацювати у владі більше року, залишившись повністю чистим і законослухняним.

Також Венеціанською комісією був окреслений інший проблемний аспект закону про люстрацію – його застосування  до суддів. Згідно національного законодавства про очищення влади судді – це особлива категорія, оскільки на них поширюються одразу два режими очищення. В квітні 2014 року був прийнятий Закон України «Про відновлення довіри до судової влади»  і це призвело до низки проблемних моментів. Незалежна судова влада є наріжним каменем ефективної демократії, при цьому тиск на суддів з боку уряду не повинен бути надмірним, а люстрацій ні процеси не можуть діяти як покарання за судові рішення тому очищення судової системи в Україні має відбуватися за чинними нормами кримінального права.

В своїх висновках та коментарях численні фахівці сходяться на одному - люстрація не є панацеєю від ключових системних проблем в українській правовій і політичній системі. Тільки глибокі структурні реформи можуть забезпечити закріплення демократії та усунути передумови для корупції. Демократичну європейську державу не можливо побудувати через порушення прав людей, а люстраційний закон може створити перспективні умови саме для таких порушень.

Ще статті в цій рубриці

Як провести мирне зібрання?

Автор: Анна Ющенко

Автор детально описує, як повідомити державний орган про проведення мирного зібрання, які відомості необхідно вказати в повідомленні та які існують вимоги до зібрання, щоб воно вважалось мирним.

Теги: безоплатна правова допомога, мирне зібрання, повідомлення про мітинг

Судовий захист права на мирні зібрання

Автор: Анна Ющенко

Юрист розповідає як в судовому порядку відстояти право на проведення мирного зібрання, якщо той чи інший державний орган бажає його заборонити.

Теги: безоплатна правова допомога, мирне зібрання, заборона мирного зібрання, судовий захист

Допомога по догляду за дитиною до 3-х років в розмірі більшому, ніж мінімальний

Автор: Мирослава Примак

Юрист розповідає, хто має право на допомогу по догляду за дитиною до 3-х років в розмірі більшому, ніж мінімальний та за якою процедурою призначається така допомога.

Теги: допомога на дитину, безоплатна правова допомога

Чи є земельна ділянка приватизована у шлюбі одним з подружжя спільною власністю?

Автор: Мирослава Примак

Юрист дає відповідь на запитання грунтуючись на нормах сучасного законодавства.

Теги: безоплатна правова допомога, приватизація землі, спільна сумісна власність, шлюб

Орендодавець відмовився від реєстрації договору оренди землі

Автор: Мирослава Примак

Юрист розповідає. що робити в ситуації, якщо орендодавець відмовиться від реєстрації раніше підписаного договору оренди землі. Чи зможе орендар користуватися земельним паєм?

Теги: безоплатна правова допомога, оренда землі, договір оренди землі, реєстрація договору

Права та обов’язки контролюючих органів

Автор: В’ячеслав Горбенко

Юрист розповідає, що потрібно знати про права та об'овязки контролюючих органів громадянинові, що збирається розпочати власну справу.

Теги: безоплатна правова допомога, сплата податків, права та обов'язки, контролюючі органи

Що потрібно знати громадянинові про продаж товару в кредит?

Автор: В’ячеслав Горбенко

Юрист розповідає про положення законодавства, що регулюють питання укладення та виконання договору споживчого кредиту.

Теги: споживчий кредит, безоплатна правова допомога, договір кредиту

Права та обов’язки платників податків

Автор: В’ячеслав Горбенко

В матеріалі йде мова про права та обв'язки, які мають платник податків, відповідно до Податкового кодексу України.

Теги: безоплатна правова допомога, сплата податків, платник податків, права та обов'язки

Хто є платником податків?

Автор: В’ячеслав Горбенко

Юрист роз'яснює окремі поняття, що зустрічаються у визначенні платника податків, зокрема він пояснює значення термінів "фізична особа", "юридична особа", "резидент", "нерезидент", "об'єкт оподаткування".

Теги: безоплатна правова допомога, платник податків, резидент, нерезидент

Що потрібно знати платнику податків про податкову консультацію?

Автор: В’ячеслав Горбенко

Юрист розповідає про суб'єктів звернення, види , порядок надання податкових консультацій, дає практичні поради стосовно користування платниками податків таким механізмом як податкова консультація.

Теги: безоплатна правова допомога, податкова консультація, податки, сплата податків

Як розірвати шлюб

Автор: Віталій Єлов

Юрист розповідає, в яких випадках шлюб можна розірвати в державних органах реєстрації актів цивільного стану, а в яких – в суді.

Теги: безоплатна правова допомога, суд, розірвання шлюбу

Участь в судовому процесі глухонімих

Автор: Анна Ющенко

Юрист розповідає як забезпечити участь в судовому процесі та у виконавчому провадженні осіб з вадами слуху та/або мови, на кого покладено обов'язок пошуку сурдоперекладачів та хто повинен нести матеріальні витрати на оплату послуг перекладачів.

Теги: безоплатна правова допомога, виконавче провадження, суд, перекладач

Як встановити опіку над особою

Автор: Олег Лепетюк

Юрист розповідає про положення законодавства стосовно визнання особи недієздатною та встановлення опіки над нею. До матеріалу додано зразок заяви про визнання фізичної особи недієздатною.

Теги: безоплатна правова допомога, опіка, недієздатність

Як стягнути нараховану, але не виплачену зарплату

Автор: Олег Лепетюк

Юрист розповідає як стягнути з підприємства нараховану, але не виплачену заробітну плату, суму якої Ви не оспорюєте та пропонує зразок заяви про видачу судового наказу для таких випадків.

Теги: невиплачена зарплата, безоплатна правова допомога, судовий наказ

Припинення права власності на частку у спільному майні

Автор: Олег Лепетюк

Юрист розповідає у яких випадках без згоди співвласника можна припинити його право на частку у спільному майні та як це зробити.

Теги: безоплатна правова допомога, спільна часткова власність, припинення права власності

Як закрити картковий рахунок (кредитну картку)?

Автор: Анна Ющенко

Юрист розповідає, які кроки необхідно здійснити, щоб раз і назавжди закрити картковий рахунок з кредитними коштами.

Теги: кредит, безоплатна правова допомога, закриття рахунку, кредитна картка

Розлучення з чоловіком-іноземцем

Автор: Наталія Піддубна

Юрист розповідає, що потрібно знати в випадку розлучення з чоловіком-іноземцем, до якого суду звертатись та яким законодавством користуватись в такому випадку.

Теги: безоплатна правова допомога, розірвання шлюбу, іноземець

Здача пляжів в оренду. Закон чи свавілля?

Автор: Володимир Трандафіл

Автор роздумує над проблемою незаконних платних пляжів та розповідає, якими є права громадян на безоплатне користування водними ресурсами.

Комунальний борг має термін давності

Автор: Аліса Юрченко

Юрист консультує про особливості дії позовної давності в питанні стягнення боргу за комунальні послуги

Теги: борг за комунальні, позовна давність

Як оформити допомогу на дитину, що народилась за кордоном

Автор: Наталія Піддубна

Юрист консультує, які кроки необхідно здійснити, щоб отримати допомогу на дитину, що народилась за кордоном.

Теги: допомога на дитину, безоплатна правова допомога