Меню

Люстрація в національному законодавстві та міжнародному праві

У вересні 2014 року, під шаленим тиском представників громадськості та політичних сил – активних учасників Революції Гідності та не менш шаленою протидією з боку «старої гвардії», під акомпанемент численних акцій протесту перед будівлею ВР, парламентом все-таки  був прийнятий Закон України «Про очищення влади», який визначає правові та організаційні засади проведення очищення влади (люстрації) для захисту та утвердження демократичних цінностей, верховенства права та прав людини в Україні.

Даним нормативним актом було встановлено, що очищення влади (люстрація) - це встановлена цим Законом або рішенням суду заборона окремим фізичним особам обіймати певні посади (перебувати на службі) (далі - посади) (крім виборних посад) в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Мета очищення влади (люстрації) в Україні - недопущення до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади Президентом України Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини, і ґрунтується на принципах:

-           верховенства права та законності;

-           відкритості, прозорості та публічності;

-           презумпції невинуватості;

-           індивідуальної відповідальності;

-           гарантування права на захист.

Перелік державних посад, які підпадають під дію цього закону, є дуже широким, тому люстрація на думку багатьох експертів має охопити десятки тисяч державних службовців, суддів, працівників правоохоронних органів і військових, в результаті чого їм буде заборонено займати широкий перелік державних посад на період від 5 до 10 років.

В той же час, посадовець може заслужити довіру нового уряду своєю участю в антитерористичній операції на сході нашої країни і в цьому випадку заборону буде скасовано.

При цьому Зазначений закон також спрямовано на боротьбу з корупцією шляхом недопущення обіймання значної кількості державних посад особами, у яких виявлено ті чи інші невідповідності або розбіжності між майном, задекларованим ними перед фіскальними органами, та реальною вартістю їх майна. Наявність подібних невідповідностей призведе до дискваліфікації таких осіб на період 10 років. Крім цього, люстрація не лише пошириться на тих, хто наразі обіймає перелічені посади або кого буде призначено на них у майбутньому, але також використовуватиметься як підстава для недопущення відповідних осіб навіть до участі у конкурсі на заміщення цих посад.

Органом, уповноваженим на забезпечення проведення перевірок, є Міністерство юстиції України, яке не пізніше ніж протягом місяця з дня набрання чинності Законом утворює дорадчий громадський орган з питань люстрації для забезпечення здійснення громадського контролю за процесом очищення влади, до складу якого мають входити представники ЗМІ та громадськості.

Закон України «Про очищення влади» розглядався Європейською комісією за демократію через право (т.з. Венеціанська комісія) – консультативний орган з конституційного права, який був утворений при Раді Європи ще в 1990 році. Основною формою роботи комісії є аналіз законів та законопроектів країн-учасників, які стосуються проблем конституційного права, в т.ч. прав меншин, стандартів виборчого процесу тощо. Висновки даного органу широко використовуються Радою Європи як відображення «європейських стандартів» в області демократії.

За результатами аналізу національного закону про очищення влади цей поважний орган виклав низку зауважень до нього.

 Перш за все, під сумнів була поставлена доцільність поєднання люстрації з антикорупційним законодавством. На думку більшості громадянського суспільства ці дві сфери, достатньо сильно пов’язані в контексті України, але вони слугують різним цілям. На думку міжнародних фахівців з корупцією необхідно боротися переважно за допомогою кримінального законодавства, в якому запроваджено всі необхідні запобіжні заходи для забезпечення справедливості кримінального провадження. Національний закон про люстрацію передбачає ефективні методи, що спрощують і прискорюють подолання корупції, однак дуже небезпечним є те, що він може створити передумови для прийняття свавільних рішень і перетворитися на інструмент політичних переслідувань.

Крім того, закон торкається не лише тих, хто обіймав ту чи іншу посаду під час президентства Януковича, але й осіб, які «обіймали високі посади в Комуністичній партії чи Комсомолі в радянські часи або працювали в якості найманих працівників або таємних агентів у КДБ в цей період». Чи є виправданою люстрація того, що відбувалося понад 25 років тому? Можна довго дискутувати щодо того, чи був потрібний люстраційний закон Україні на початку 90-х років, але малоймовірно, що подібна люстрація є виправданою зараз. Час є дуже важливим фактором при визначенні того, чи відповідає люстраційна процедура стандартам у сфері захисту прав людини.

Закон про люстрацію передбачає дуже жорсткі санкції, які суттєво впливають на здатність відповідних осіб заробляти собі на життя.

 Система адміністрування люстрації буде децентралізованою, тому результати люстрації можуть бути досить різними в різних регіонах країни, що робить такий підхід  вельми проблемним із точки зору верховенства права та принципу правової визначеності.

Люстраційний закон створює систему, в якій винуватість конкретної особи не відіграватиме жодної ролі, а дискваліфікація автоматично застосовуватиметься, як тільки буде встановлено, що конкретна особа займала певні посади протягом певного часу (1 року) за президентства Януковича.

 Ця норма створює низку істотних труднощів. По-перше, відсутні способи доведення того, що об’єкт люстрації не брав участі в злочинах попередньої влади. Презумпція недостатньої лояльності не є беззаперечною.

 По-друге, вітчизняні суди не можуть приймати рішення про невинуватість особи в тих або інших правопорушеннях; все, на що здатний суд, – це встановити факт обіймання певної посади. Іншими словами, посадовець, наприклад, може оскаржити факт свого перебування на цій посаді протягом року у відповідний період, але не може оскаржити обвинувачення себе в тому чи іншому правопорушенні.

По-третє, щоб бути дискваліфікованим, державний службовець повинен обіймати відповідну посаду протягом року. Цей термін є досить розтяжним, оскільки особа може достатньо активно проявити себе в організації кримінальної діяльності менше, ніж за рік, і зворотне теж є цілком реальним: хтось може пропрацювати у владі більше року, залишившись повністю чистим і законослухняним.

Також Венеціанською комісією був окреслений інший проблемний аспект закону про люстрацію – його застосування  до суддів. Згідно національного законодавства про очищення влади судді – це особлива категорія, оскільки на них поширюються одразу два режими очищення. В квітні 2014 року був прийнятий Закон України «Про відновлення довіри до судової влади»  і це призвело до низки проблемних моментів. Незалежна судова влада є наріжним каменем ефективної демократії, при цьому тиск на суддів з боку уряду не повинен бути надмірним, а люстрацій ні процеси не можуть діяти як покарання за судові рішення тому очищення судової системи в Україні має відбуватися за чинними нормами кримінального права.

В своїх висновках та коментарях численні фахівці сходяться на одному - люстрація не є панацеєю від ключових системних проблем в українській правовій і політичній системі. Тільки глибокі структурні реформи можуть забезпечити закріплення демократії та усунути передумови для корупції. Демократичну європейську державу не можливо побудувати через порушення прав людей, а люстраційний закон може створити перспективні умови саме для таких порушень.

Ще статті в цій рубриці

Як стягнути аліменти?

Автор: Мирослава Примак

Юрист інформує, чи можливо стягнути аліменти з колишнього чоловіка, коли відомості про його батьківство не внесені в відповідну графу свідоцтва про народження дитини.

Теги: аліменти, безоплатна правова допомога, стягнення аліментів, батьківство

Стягнення аліментів на дитину в судовому порядку

Автор: Денис Гречко

Юрист розповідає про положення законодавства стосовно стягнення аліментів на дитину в судовому порядку та процедуру виконання рішення суду на користь позивача.

Теги: аліменти, безоплатна правова допомога, стягнення аліментів

Як стягнути аліменти з батька іноземця

Автор: Наталія Піддубна

Юрист покроково описує процес стягнення аліментів з батьків іноземців та розповідає про необхідний перелік документів для кожного етапу.

Теги: аліменти, безоплатна правова допомога, іноземець, стягнення аліментів

Визнання заповіту недійсним: теорія та деякі аспекти судової практики

Автор: Мирослава Примак

Юрист розповідає, за яких умов заповіт може бути визнаний недійсним та яким є порядок цього процесу.

Теги: безоплатна правова допомога, заповіт, визнання заповіту недійсним

Встановлення індивідуального опалення в умовах сьогодення

Автор: Мирослава Примак

Юрист розповідає про особливості правового регулювання та практичні проблеми, з якими стикаються громадяни, що бажають встановити індивідуальне опалення.

Теги: безоплатна правова допомога, комунальні послуги, опалення, централізоване, індивідуальне

Право стати на облік в центрі зайнятості

Автор: Центр права РОГО «Комітет виборців України»

Юрист дає відповідь на запитання чи має право особа повторно стати на облік в центрі зайнятості.

Теги: безоплатна правова допомога, безробіття, центр зайнятості, облік

Звільнення у зв'язку зі скороченням штату

Автор: Павлоградський міський благодійний фонд «Горєніє»

Юрист розповідає про порядок звільнення у зв'язку зі скороченням штату, якими є права працівника та роботодавця під час цього процесу.

Теги: безоплатна правова допомога, звільнення, працівник, скорочення штату, роботодавець

Зупинка транспортного засобу інспектором ДАІ

Автор: Павлоградський міський благодійний фонд «Горєніє»

Юрист розповідає, які права має водій та інспектор у випадку зупинки транспортного засобу інспектором ДАІ, яким є порядок складання протоколу та постанови про адміністративне правопорушення, як оскаржити таку постанову.

Теги: безоплатна правова допомога, водій, ДАІ, адміністративне правопорушення, зупинка транспортного засобу

Повернення боргу

Автор: Павлоградський міський благодійний фонд «Горєніє»

Юрист розповідає як при укладенні договору позики уникнути можливих труднощів з поверненням боргу та як правильно оформити боргову розписку.

Теги: безоплатна правова допомога, договір позики, борг, боргова розписка

Як скасувати заочне рішення суду?

Автор: Павлоградський міський благодійний фонд «Горєніє»

Юрист дає пораду як діяти в ситуації, якщо суд прийняв рішення по справі за Вашої відсутності.

Теги: безоплатна правова допомога, суд, заочне рішення, неявка

Що робити медичному працівнику, на якого написали скаргу?

Автор: Чернігівський громадський комітет захисту прав людини

Юрист відповідає, яким чином лікар може захистити себе при надходженні письмової скарги в адміністрацію закладу охорони здоров'я від пацієнта.

Теги: безоплатна правова допомога, скарга, пацієнт, лікар

Зміна істотних умов праці як наслідок прийняття Постанови КМУ № 88 від 25.03.2014 р.

Автор: ГО «Агентство з розвитку приватної ініціативи»

Юрист відповідає на питання, чи є зменшення розміру премії зміною істотних умов праці, тобто чи повинні бути застосовані вимоги про обов'язкове попередження працівників за 2 місяці про таку зміну. А також чи повинен наказ підприємства, виданий на виконання Постанови Кабміна № 88 від 25.03.2014 р., мати визначений строк дії.

Теги: безоплатна правова допомога, зміна істотних умов праці, преміювання, оплата праці

Реалізація харчів домашнього виготовлення

Автор: ГО «Агентство з розвитку приватної ініціативи»

Юрист розповідає, якими актами законодавства регулюється питання реалізація харчів домашнього виготовлення та якою є позиція законодавця щодо такої практики.

Теги: безоплатна правова допомога, реалізація, харчові продукти

Як захистити авторське право на матеріали опібліковані в мережі Інтернет

Автор: ХОГО «Подільська правова ліга»

Юрист розповідає про механізми захисту авторського права на фотографії, опубліковані в мережі Інтернет.

Теги: безоплатна правова допомога, фотографії, авторське право, Інтернет

Як притягнути суддю до дисциплінарної відповідальності?

Автор: Анна Ющенко

Юрист розповідає як притягнути до дисциплінарної відповідальності суддю, зокрема про процедуру та підстави ініціювання такого процесу.

Теги: правосуддя, безоплатна правова допомога, дисциплінарна відповідальність, суддя

Що робити з нерухомістю в Криму?

Автор: Наталія Піддубна

Юрист дає відповідь на запитання, що робити людям, які мають нерухомість в Криму, та які документи необхідно мати на руках, щоб почуватись впевнено у ситуації, що склалась.

Теги: безоплатна правова допомога, нерухоме майно, Крим

Як списати будинок, якого вже не існує

Автор: Анна Ющенко

Чи варто щось робити з будинком, якого вже не існує. Чи може існування такого будинку «на папері» зобов’язувати до сплати податку на нерухоме майно? На ці та інші питання юрист дає розгорнуту відповідь в своїй статті.

Теги: безоплатна правова допомога, податок на нерухомість, списання будинку, зруйнований будинок

Відшкодування матеріальних збитків, завданих внаслідок вчинення злочину

Автор: Микола Глотов

Юрист розповідає як в судовому порядку відшкодувати матеріальні збитки, що були завдані внаслідок вчинення злочину та пропонує для користування зразок позовної заяви.

Теги: безоплатна правова допомога, відшкодування шкоди, злочин

Заява про відмову від позову чи про залишення позовної заяви без розгляду

Автор: Микола Глотов

Юрист розповідає, що робити позивачу, коли відпала потреба в подальшому судовому врегулюванні спору.

Теги: безоплатна правова допомога, позов, відмова від позову

Право на страйк як спосіб вирішення трудових спорів

Автор: Анна Ющенко

Страйк є одною з форм захисту трудових прав. Юрист розповідає як працівникам скористатися таким правом без негативних для себе наслідків.

Теги: безоплатна правова допомога, трудовий спір, страйк, працівник