Меню

Люстрація в національному законодавстві та міжнародному праві

У вересні 2014 року, під шаленим тиском представників громадськості та політичних сил – активних учасників Революції Гідності та не менш шаленою протидією з боку «старої гвардії», під акомпанемент численних акцій протесту перед будівлею ВР, парламентом все-таки  був прийнятий Закон України «Про очищення влади», який визначає правові та організаційні засади проведення очищення влади (люстрації) для захисту та утвердження демократичних цінностей, верховенства права та прав людини в Україні.

Даним нормативним актом було встановлено, що очищення влади (люстрація) - це встановлена цим Законом або рішенням суду заборона окремим фізичним особам обіймати певні посади (перебувати на службі) (далі - посади) (крім виборних посад) в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Мета очищення влади (люстрації) в Україні - недопущення до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади Президентом України Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини, і ґрунтується на принципах:

-           верховенства права та законності;

-           відкритості, прозорості та публічності;

-           презумпції невинуватості;

-           індивідуальної відповідальності;

-           гарантування права на захист.

Перелік державних посад, які підпадають під дію цього закону, є дуже широким, тому люстрація на думку багатьох експертів має охопити десятки тисяч державних службовців, суддів, працівників правоохоронних органів і військових, в результаті чого їм буде заборонено займати широкий перелік державних посад на період від 5 до 10 років.

В той же час, посадовець може заслужити довіру нового уряду своєю участю в антитерористичній операції на сході нашої країни і в цьому випадку заборону буде скасовано.

При цьому Зазначений закон також спрямовано на боротьбу з корупцією шляхом недопущення обіймання значної кількості державних посад особами, у яких виявлено ті чи інші невідповідності або розбіжності між майном, задекларованим ними перед фіскальними органами, та реальною вартістю їх майна. Наявність подібних невідповідностей призведе до дискваліфікації таких осіб на період 10 років. Крім цього, люстрація не лише пошириться на тих, хто наразі обіймає перелічені посади або кого буде призначено на них у майбутньому, але також використовуватиметься як підстава для недопущення відповідних осіб навіть до участі у конкурсі на заміщення цих посад.

Органом, уповноваженим на забезпечення проведення перевірок, є Міністерство юстиції України, яке не пізніше ніж протягом місяця з дня набрання чинності Законом утворює дорадчий громадський орган з питань люстрації для забезпечення здійснення громадського контролю за процесом очищення влади, до складу якого мають входити представники ЗМІ та громадськості.

Закон України «Про очищення влади» розглядався Європейською комісією за демократію через право (т.з. Венеціанська комісія) – консультативний орган з конституційного права, який був утворений при Раді Європи ще в 1990 році. Основною формою роботи комісії є аналіз законів та законопроектів країн-учасників, які стосуються проблем конституційного права, в т.ч. прав меншин, стандартів виборчого процесу тощо. Висновки даного органу широко використовуються Радою Європи як відображення «європейських стандартів» в області демократії.

За результатами аналізу національного закону про очищення влади цей поважний орган виклав низку зауважень до нього.

 Перш за все, під сумнів була поставлена доцільність поєднання люстрації з антикорупційним законодавством. На думку більшості громадянського суспільства ці дві сфери, достатньо сильно пов’язані в контексті України, але вони слугують різним цілям. На думку міжнародних фахівців з корупцією необхідно боротися переважно за допомогою кримінального законодавства, в якому запроваджено всі необхідні запобіжні заходи для забезпечення справедливості кримінального провадження. Національний закон про люстрацію передбачає ефективні методи, що спрощують і прискорюють подолання корупції, однак дуже небезпечним є те, що він може створити передумови для прийняття свавільних рішень і перетворитися на інструмент політичних переслідувань.

Крім того, закон торкається не лише тих, хто обіймав ту чи іншу посаду під час президентства Януковича, але й осіб, які «обіймали високі посади в Комуністичній партії чи Комсомолі в радянські часи або працювали в якості найманих працівників або таємних агентів у КДБ в цей період». Чи є виправданою люстрація того, що відбувалося понад 25 років тому? Можна довго дискутувати щодо того, чи був потрібний люстраційний закон Україні на початку 90-х років, але малоймовірно, що подібна люстрація є виправданою зараз. Час є дуже важливим фактором при визначенні того, чи відповідає люстраційна процедура стандартам у сфері захисту прав людини.

Закон про люстрацію передбачає дуже жорсткі санкції, які суттєво впливають на здатність відповідних осіб заробляти собі на життя.

 Система адміністрування люстрації буде децентралізованою, тому результати люстрації можуть бути досить різними в різних регіонах країни, що робить такий підхід  вельми проблемним із точки зору верховенства права та принципу правової визначеності.

Люстраційний закон створює систему, в якій винуватість конкретної особи не відіграватиме жодної ролі, а дискваліфікація автоматично застосовуватиметься, як тільки буде встановлено, що конкретна особа займала певні посади протягом певного часу (1 року) за президентства Януковича.

 Ця норма створює низку істотних труднощів. По-перше, відсутні способи доведення того, що об’єкт люстрації не брав участі в злочинах попередньої влади. Презумпція недостатньої лояльності не є беззаперечною.

 По-друге, вітчизняні суди не можуть приймати рішення про невинуватість особи в тих або інших правопорушеннях; все, на що здатний суд, – це встановити факт обіймання певної посади. Іншими словами, посадовець, наприклад, може оскаржити факт свого перебування на цій посаді протягом року у відповідний період, але не може оскаржити обвинувачення себе в тому чи іншому правопорушенні.

По-третє, щоб бути дискваліфікованим, державний службовець повинен обіймати відповідну посаду протягом року. Цей термін є досить розтяжним, оскільки особа може достатньо активно проявити себе в організації кримінальної діяльності менше, ніж за рік, і зворотне теж є цілком реальним: хтось може пропрацювати у владі більше року, залишившись повністю чистим і законослухняним.

Також Венеціанською комісією був окреслений інший проблемний аспект закону про люстрацію – його застосування  до суддів. Згідно національного законодавства про очищення влади судді – це особлива категорія, оскільки на них поширюються одразу два режими очищення. В квітні 2014 року був прийнятий Закон України «Про відновлення довіри до судової влади»  і це призвело до низки проблемних моментів. Незалежна судова влада є наріжним каменем ефективної демократії, при цьому тиск на суддів з боку уряду не повинен бути надмірним, а люстрацій ні процеси не можуть діяти як покарання за судові рішення тому очищення судової системи в Україні має відбуватися за чинними нормами кримінального права.

В своїх висновках та коментарях численні фахівці сходяться на одному - люстрація не є панацеєю від ключових системних проблем в українській правовій і політичній системі. Тільки глибокі структурні реформи можуть забезпечити закріплення демократії та усунути передумови для корупції. Демократичну європейську державу не можливо побудувати через порушення прав людей, а люстраційний закон може створити перспективні умови саме для таких порушень.

Ще статті в цій рубриці

Запит на публічну інформацію до органу Пенсійного фонду України

Автор: Мирослава Примак

Якщо у Вас є сумніви стосовно правильності призначення, перерахунку чи нарахування пенсії, юрист радить в першу чергу направити запит на публічну інформацію до органу Пенсійного фонду України, де знаходиться Ваша пенсійна справа. Зразок такого інформаційного запиту знайдете в доданому документі.

Теги: пенсія, безоплатна правова допомога, інформаційний запит, пенсійний фонд

Клопотання про долучення доказів

Автор: Мирослава Примак

Юрист розповідає як долучити докази до справи вже після відкриття провадження та пропонує для використання зразок клопотання про долучення доказів.

Теги: правосуддя, безоплатна правова допомога, судовий розгляд, суд, доказ

Компенсація та субсидія: механізм надання допомоги

Автор: Мирослава Примак

Юрист розповідає в яких випадках законодавством передбачено надання громадянам компенсації, а в яких субсидії, а також яким є порядок звернення за зазначеними видами допомоги.

Теги: безоплатна правова допомога, компенсація, субсидія

Порядок звернення до Європейського суду з прав людини

Автор: Наталія Піддубна

Юрист дає консультацію стосовно основних вимог звернення до Європейського суду з прав людини.

Теги: Європейський суд, правосуддя, безоплатна правова допомога, суд

Спадкування за правом представлення

Автор: Віталій Єлов

Юрист дає консультацію стосовно спадкування за правом представлення, тобто спадкування внуками частки, що належала б їх батьку, якби він був живим на час відкриття спадщини після смерті його батька.

Теги: безоплатна правова допомога, оформлення спадщини, спадкування, пропуск строку, спадщина, право представлення, спадкування внуками

Відновлення будинкової книги

Автор: Вознесенська міська громадська організація «Агентство економічного розвитку»

Юрист консультує клієнта, куди звернутись і які документи подати для того, щоб відновити будинкову книгу.

Теги: безоплатна правова допомога, будинкова книга, реєстрація місця проживання

Відносини електроспоживання

Автор: Кирило Рубановський

Юрист консультує клієнта з питань замовлення технічних умов та укладення договору з електропостачальною організацією.

Теги: безоплатна правова допомога, електроенергія, технічні умови, електропостачання

Оплата праці в нічний час

Автор: Павлоградський міський благодійний фонд «Горєніє»

Юрист дає відповідь на запитання, яким законодавством регулюється розмір заробітної плати та як з'ясувати чи правильно здійснюється розрахунок зарплати за роботу в нічний час.

Теги: безоплатна правова допомога, оплата праці, нічний час, заробітня плата

Продовження перебування іноземців на території України

Автор: Центр права РОГО «Комітет виборців України»

Юрист розповідає про передбачені законом підстави продовження перебування іноземців на території України, порядок, строки, документи, які необхідно подати, а також передбачені законодавством підстави відмови у зверненні за продовженням терміну перебування.

Теги: безоплатна правова допомога, іноземець, перебування в Україні, продовження терміну

Тривале використання земельної ділянки як підстава приватизації

Автор: Павлоградський міський благодійний фонд «Горєніє»

Юрист розповідає про порядок приватизації земельної ділянки на підставі ст. 119 Земельного кодексу України - користування земельною ділянкою протягом 15 років.

Теги: безоплатна правова допомога, приватизація землі, приватизація, землекористування, користування

Позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів

Автор: Микола Глотов

Юрист пропонує для використання зразок позовної заяви та заяви про допит свідків, які подаються до суду з вимогою позбавити особу батьківських прав та стягнути при цьому аліменти.

Теги: аліменти, безоплатна правова допомога, позбавлення батьківських прав, стягнення аліментів

Позбавлення батьківських прав

Автор: Павлоградський міський благодійний фонд «Горєніє»

Юрист розповідає про підстави та порядок позбавлення батьківських прав, стягнення аліментів з батьків, що позбавлені батьківських прав, право таких осіб на побачення з дитиною, а також умови поновлення батьківських прав.

Теги: аліменти, безоплатна правова допомога, позбавлення батьківських прав, поновлення батьківських прав, побачення з дитиною

Зупинення провадження у цивільній справі

Автор: Микола Глотов

Юрист описує ситуацію, коли може знадобитись зупинити провадження у цивільній справі для вирішення іншої цивільної справи та пропонує зразок документу використання.

Теги: безоплатна правова допомога, суд, зупинення провадження, клопотання

Як отримати публічну інформацію?

Автор: Анна Ющенко

Юрист розповідає що таке "публічна інформація" та яким є порядок її отримання, а також про переваги використання Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Теги: безоплатна правова допомога, звернення громадянина, публічна інформація, інформаційний запит

Доля орендованої земельної ділянки у випадку відсутності або не звернення спадкоємців?

Автор: Наталія Піддубна

Юрист дає відповідь на запитання, якою є доля орендованої земельної ділянки у випадку відсутності або не звернення спадкоємців?

Теги: безоплатна правова допомога, оренда землі, відумерла спадщина, відсутність спадкоємців, не звернення спадкоємців

Орендна плата за земельну ділянку (пай), що налужала померлій особі

Автор: Наталія Піддубна

Юрист дає відповідь на запитання, протягом якого часу нараховується орендна плата за земельну ділянку (пай) померлої особи.

Теги: безоплатна правова допомога, спадкування, орендна плата, земельна частка (пай), пай

Оплата листка непрацездатності по догляду за хворою дитиною

Автор: Наталія Піддубна

Юрист дає відповідь на запитання, чи буде оплачено листок непрацездатності по догляду за хворою дитиною батькові, якщо його дружина в цей самий час перебуває у відпустці по догляду за іншою дитиною до 3 років.

Теги: безоплатна правова допомога, відпустка для матері, листок непрацездатності, відпустка для батька, тимчасова непрацездатність

Обов'язок використання земельних ділянок відповідно до цільового призначення

Автор: Наталія Піддубна

Юрист розповідає про положення законодавства, якими регулюється обов'язок використання земельних ділянок відповідно до цільового призначення, та можливі правові наслідки у випадку невиконання цього обов'язку.

Теги: земельна ділянка, безоплатна правова допомога, цільове призначення, землекористування, обов'язки землевласників

Що потрібно знати про оподаткування спадщини та подарунків!

Автор: Наталія Піддубна

Юрист розповідає в якому порядку оподатковується отримання спадщини та подарунків, якими є ставки таких податків.

Теги: безоплатна правова допомога, оформлення спадщини, податок, договір дарування, спадщина

Що робити якщо ви не маєте можливості сплатити податок при отриманні спадщини?

Автор: Наталія Піддубна

Юрист дає відповідь на питання, що робити якщо ви не маєте можливості сплатити податок при отриманні спадщини та якою є процедура відстрочення та розстрочення податкового зобов'язання.

Теги: безоплатна правова допомога, податок, спадщина, відстрочення, розстрочення, податковий борг