Меню

Люстрація в національному законодавстві та міжнародному праві

У вересні 2014 року, під шаленим тиском представників громадськості та політичних сил – активних учасників Революції Гідності та не менш шаленою протидією з боку «старої гвардії», під акомпанемент численних акцій протесту перед будівлею ВР, парламентом все-таки  був прийнятий Закон України «Про очищення влади», який визначає правові та організаційні засади проведення очищення влади (люстрації) для захисту та утвердження демократичних цінностей, верховенства права та прав людини в Україні.

Даним нормативним актом було встановлено, що очищення влади (люстрація) - це встановлена цим Законом або рішенням суду заборона окремим фізичним особам обіймати певні посади (перебувати на службі) (далі - посади) (крім виборних посад) в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Мета очищення влади (люстрації) в Україні - недопущення до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади Президентом України Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини, і ґрунтується на принципах:

-           верховенства права та законності;

-           відкритості, прозорості та публічності;

-           презумпції невинуватості;

-           індивідуальної відповідальності;

-           гарантування права на захист.

Перелік державних посад, які підпадають під дію цього закону, є дуже широким, тому люстрація на думку багатьох експертів має охопити десятки тисяч державних службовців, суддів, працівників правоохоронних органів і військових, в результаті чого їм буде заборонено займати широкий перелік державних посад на період від 5 до 10 років.

В той же час, посадовець може заслужити довіру нового уряду своєю участю в антитерористичній операції на сході нашої країни і в цьому випадку заборону буде скасовано.

При цьому Зазначений закон також спрямовано на боротьбу з корупцією шляхом недопущення обіймання значної кількості державних посад особами, у яких виявлено ті чи інші невідповідності або розбіжності між майном, задекларованим ними перед фіскальними органами, та реальною вартістю їх майна. Наявність подібних невідповідностей призведе до дискваліфікації таких осіб на період 10 років. Крім цього, люстрація не лише пошириться на тих, хто наразі обіймає перелічені посади або кого буде призначено на них у майбутньому, але також використовуватиметься як підстава для недопущення відповідних осіб навіть до участі у конкурсі на заміщення цих посад.

Органом, уповноваженим на забезпечення проведення перевірок, є Міністерство юстиції України, яке не пізніше ніж протягом місяця з дня набрання чинності Законом утворює дорадчий громадський орган з питань люстрації для забезпечення здійснення громадського контролю за процесом очищення влади, до складу якого мають входити представники ЗМІ та громадськості.

Закон України «Про очищення влади» розглядався Європейською комісією за демократію через право (т.з. Венеціанська комісія) – консультативний орган з конституційного права, який був утворений при Раді Європи ще в 1990 році. Основною формою роботи комісії є аналіз законів та законопроектів країн-учасників, які стосуються проблем конституційного права, в т.ч. прав меншин, стандартів виборчого процесу тощо. Висновки даного органу широко використовуються Радою Європи як відображення «європейських стандартів» в області демократії.

За результатами аналізу національного закону про очищення влади цей поважний орган виклав низку зауважень до нього.

 Перш за все, під сумнів була поставлена доцільність поєднання люстрації з антикорупційним законодавством. На думку більшості громадянського суспільства ці дві сфери, достатньо сильно пов’язані в контексті України, але вони слугують різним цілям. На думку міжнародних фахівців з корупцією необхідно боротися переважно за допомогою кримінального законодавства, в якому запроваджено всі необхідні запобіжні заходи для забезпечення справедливості кримінального провадження. Національний закон про люстрацію передбачає ефективні методи, що спрощують і прискорюють подолання корупції, однак дуже небезпечним є те, що він може створити передумови для прийняття свавільних рішень і перетворитися на інструмент політичних переслідувань.

Крім того, закон торкається не лише тих, хто обіймав ту чи іншу посаду під час президентства Януковича, але й осіб, які «обіймали високі посади в Комуністичній партії чи Комсомолі в радянські часи або працювали в якості найманих працівників або таємних агентів у КДБ в цей період». Чи є виправданою люстрація того, що відбувалося понад 25 років тому? Можна довго дискутувати щодо того, чи був потрібний люстраційний закон Україні на початку 90-х років, але малоймовірно, що подібна люстрація є виправданою зараз. Час є дуже важливим фактором при визначенні того, чи відповідає люстраційна процедура стандартам у сфері захисту прав людини.

Закон про люстрацію передбачає дуже жорсткі санкції, які суттєво впливають на здатність відповідних осіб заробляти собі на життя.

 Система адміністрування люстрації буде децентралізованою, тому результати люстрації можуть бути досить різними в різних регіонах країни, що робить такий підхід  вельми проблемним із точки зору верховенства права та принципу правової визначеності.

Люстраційний закон створює систему, в якій винуватість конкретної особи не відіграватиме жодної ролі, а дискваліфікація автоматично застосовуватиметься, як тільки буде встановлено, що конкретна особа займала певні посади протягом певного часу (1 року) за президентства Януковича.

 Ця норма створює низку істотних труднощів. По-перше, відсутні способи доведення того, що об’єкт люстрації не брав участі в злочинах попередньої влади. Презумпція недостатньої лояльності не є беззаперечною.

 По-друге, вітчизняні суди не можуть приймати рішення про невинуватість особи в тих або інших правопорушеннях; все, на що здатний суд, – це встановити факт обіймання певної посади. Іншими словами, посадовець, наприклад, може оскаржити факт свого перебування на цій посаді протягом року у відповідний період, але не може оскаржити обвинувачення себе в тому чи іншому правопорушенні.

По-третє, щоб бути дискваліфікованим, державний службовець повинен обіймати відповідну посаду протягом року. Цей термін є досить розтяжним, оскільки особа може достатньо активно проявити себе в організації кримінальної діяльності менше, ніж за рік, і зворотне теж є цілком реальним: хтось може пропрацювати у владі більше року, залишившись повністю чистим і законослухняним.

Також Венеціанською комісією був окреслений інший проблемний аспект закону про люстрацію – його застосування  до суддів. Згідно національного законодавства про очищення влади судді – це особлива категорія, оскільки на них поширюються одразу два режими очищення. В квітні 2014 року був прийнятий Закон України «Про відновлення довіри до судової влади»  і це призвело до низки проблемних моментів. Незалежна судова влада є наріжним каменем ефективної демократії, при цьому тиск на суддів з боку уряду не повинен бути надмірним, а люстрацій ні процеси не можуть діяти як покарання за судові рішення тому очищення судової системи в Україні має відбуватися за чинними нормами кримінального права.

В своїх висновках та коментарях численні фахівці сходяться на одному - люстрація не є панацеєю від ключових системних проблем в українській правовій і політичній системі. Тільки глибокі структурні реформи можуть забезпечити закріплення демократії та усунути передумови для корупції. Демократичну європейську державу не можливо побудувати через порушення прав людей, а люстраційний закон може створити перспективні умови саме для таких порушень.

Ще статті в цій рубриці

Відповідальність за порушення трудового законодавства

Автор: Наталія Піддубна

Юрист розповідає про підстави та особливості застосування дисциплінарної, адміністративної та кримінальної відповідальності за порушення трудового законодавства.

Теги: відповідальність, адмінвідповідальність, безоплатна правова допомога, дисциплінарна відповідальність, працівник, роботодавець, трудові відносини, трудове законодавство

Як звернутись до Європейського суду з прав людини

Автор: Наталія Піддубна

Юрист розповідає про підстави та процедуру звернення до Європейського суду з прав людини. До статті додано форму заяви для звернення до Європейського суду з прав людини.

Теги: Європейський суд, правосуддя, суд, ЄСПЛ

Переведення працівниці, що перебуває у відпустці по догляду за дитиною

Автор: Наталія Піддубна

Автор розповідає про порядок переведення працівника, за його згодою, на інше підприємство, в установу, організацію або перехід на виборну посаду відповідно до п. 5 ст. 36 КЗпП та про застосування цієї норми, якщо працівник перебуває у відпустці по догляду за дитиною.

Місце відкриття спадщини

Автор: Ірина Русакова

Юрист дає відповідь за запитання, куди потрібно подати заяву про прийняття спадщини, якщо спадкодавець жив і помер закордоном, однак залишив майно в Україні.

Теги: безоплатна правова допомога, спадкування, спадщина, закордоном, місце відкриття спадщини

Визнання заповіту недійсним

Автор: Ірина Русакова

Юрист розповідає про строки позовної давності, що застосовуються при поданні позову до суду про визнання заповіту недійсним та пропонує зразок позовної заяви для використання.

Теги: безоплатна правова допомога, спадкування, заповіт, визнання заповіту недійсним, строки позовної давності

Стягнення аліментів на утримання батьків

Автор: Ірина Русакова

Юрист розповідає про положення законодавства, умови та порядок стягнення аліментів на утримання батьків.

Теги: аліменти, безоплатна правова допомога, стягнення аліментів, непрацездатність, аліменти на батьків

Дострокове розірвання договору довічного утримання

Автор: Олег Лепетюк

Юрист дає відповідь на запитання, яким чином можна розірвати договір довічного утримання за ініціативи набувача, який не має можливості виконувати свої обов’язки за договором?

Теги: розірвання договору, безоплатна правова допомога, договір довічного утримання

Позовна заява про виплати на інвалідність внаслідок ДТП

Автор: Олег Лепетюк

Юрист пропонує для використання зразок позовної заяви про відшкодування витрат на догляд, викликаний шкодою, завданою каліцтвом внаслідок ДТП та моральної шкоди.

Теги: безоплатна правова допомога, відшкодування шкоди, інвалід, ДТП

Визнання права власності на земельну ділянку у порядку спадкування

Автор: Олег Лепетюк

Юрист пропонує зразок позовної заяви для використання у випадку спадкування за законом не приватизованої земельної ділянки.

Теги: земельна ділянка, безоплатна правова допомога, право власності на землю, спадкування, приватизація

Допомога по втраті професійної працездатності від нещасного випадку

Автор: Олег Лепетюк

Юрист дає відповідь на запитання як отримати одноразову грошову допомогу у разі втрати професійної працездатності від нещасного випадку, якщо травма настала до прийняття закону «Про загальнообов’язкове соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань».

Теги: соціальне страхування, безоплатна правова допомога, нещасний випадок, втрата працездатності

Відшкодування шкоди, завданої внаслідок ДТП

Автор: Олег Лепетюк

Юрист пропонує зразок позовної заяви для вирішення спору про відшкодування шкоди, завданої внаслідок ДТП, в судовому порядку.

Теги: безоплатна правова допомога, відшкодування шкоди, ДТП

Відшкодування шкоди, завданої залиттям квартири

Автор: Олег Лепетюк

Юрист пропонує для використання зразок позовної заяви про відшкодування шкоди, завданої залиттям квартири та стягнення моральної шкоди для використання у випадку відмови сусіда відшкодувати шкоду, завдану залиттям квартири.

Теги: безоплатна правова допомога, відшкодування шкоди, залиття, квартира, сусід

Як розірвати спадковий договір

Автор: Олег Лепетюк

Юрист дає відповідь на запитання, як відчужувачу розірвати спадковий договір, якщо набувач не виконує його умов, та пропонує зразок позовної заяви для використання в таких випадках.

Теги: розірвання договору, безоплатна правова допомога, спадкування, спадковий договір, набувач, відчужувач

Зустрічний позов про усунення перешкод у користуванні житлом та вселення

Автор: Олег Лепетюк

Юрист дає відповідь на питання чи може особа звернутись із зустрічним позовом про усунення перешкод у користуванні житлом та вселення, якщо проти неї подано позов про визнання такою, що втратила право на житло.

Теги: житло, безоплатна правова допомога, вселення, виписати особу, зустрічний позов

20 трав. 2014
Зразок заяви до МСЕК про зміну строків переогляду по інвалідності

Автор: Олег Лепетюк

Юрист розповідає, як добитись зміни рішення МСЕК про встановлення строків переогляду по інвалідності.

Теги: безоплатна правова допомога, інвалід, МСЕК, переогляд

Заява про забезпечення позову

Автор: Олег Лепетюк

Юрист пояснює, що робити, якщо Ви подаєте до суду позов про відшкодування шкоди, щоб відповідач не міг ухилитись від виконання рішення суду.

Теги: безоплатна правова допомога, відшкодування шкоди, суд, забезпечення позову

Продаж гаражу. Чи потрібно виділяти земельну ділянку?

Автор: Володимир Трандафіл

Юрист розповідає про проблемні питання оформлення прав на земельну ділянку, на якій розташований гараж для подальшого його продажу.

Теги: земельна ділянка, безоплатна правова допомога, гараж, кадастровий номер, гаражний кооператив

Розпивання спиртних напоїв та поява у п’яному вигляді в громадських місцях

Автор: Глєб Глєбов

Юрист розповідає про склад та відповідальність, що передбачена за такі види адміністративних правопорушень як розпивання спиртних напоїв та поява у п’яному вигляді в громадських місцях.

Теги: безоплатна правова допомога, штраф, громадське місце, стан алкогольного сп'яніння

19 трав. 2014
Оскарження результатів прилюдних торгів з реалізації майна боржника у відповідності до Закону України «Про виконавче провадження»

Автор: Анна Ющенко

В статті йде мова про процедуру проведення прилюдних торгів з реалізації майна боржника та оскарження результатів прилюдних торгів.

Теги: безоплатна правова допомога, прилюдні торги, оскарження, майно боржника

Проблеми звернення стягнення на предмет іпотеки в ході примусового виконання рішення суду про стягнення коштів з боржника

Автор: Анна Ющенко

В статті йде мова про проблему, що пов'язана з неоднозначною правовою позицією щодо правомірності/неправомірності звернення державним виконавцем стягнення на предмет іпотеки в ході виконання рішення суду про стягнення заборгованості на користь стягувача, який одночасно є іпотекодержателем майна боржника.

Теги: безоплатна правова допомога, виконавче провадження, іпотека