Меню

Люстрація в національному законодавстві та міжнародному праві

У вересні 2014 року, під шаленим тиском представників громадськості та політичних сил – активних учасників Революції Гідності та не менш шаленою протидією з боку «старої гвардії», під акомпанемент численних акцій протесту перед будівлею ВР, парламентом все-таки  був прийнятий Закон України «Про очищення влади», який визначає правові та організаційні засади проведення очищення влади (люстрації) для захисту та утвердження демократичних цінностей, верховенства права та прав людини в Україні.

Даним нормативним актом було встановлено, що очищення влади (люстрація) - це встановлена цим Законом або рішенням суду заборона окремим фізичним особам обіймати певні посади (перебувати на службі) (далі - посади) (крім виборних посад) в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Мета очищення влади (люстрації) в Україні - недопущення до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади Президентом України Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини, і ґрунтується на принципах:

-           верховенства права та законності;

-           відкритості, прозорості та публічності;

-           презумпції невинуватості;

-           індивідуальної відповідальності;

-           гарантування права на захист.

Перелік державних посад, які підпадають під дію цього закону, є дуже широким, тому люстрація на думку багатьох експертів має охопити десятки тисяч державних службовців, суддів, працівників правоохоронних органів і військових, в результаті чого їм буде заборонено займати широкий перелік державних посад на період від 5 до 10 років.

В той же час, посадовець може заслужити довіру нового уряду своєю участю в антитерористичній операції на сході нашої країни і в цьому випадку заборону буде скасовано.

При цьому Зазначений закон також спрямовано на боротьбу з корупцією шляхом недопущення обіймання значної кількості державних посад особами, у яких виявлено ті чи інші невідповідності або розбіжності між майном, задекларованим ними перед фіскальними органами, та реальною вартістю їх майна. Наявність подібних невідповідностей призведе до дискваліфікації таких осіб на період 10 років. Крім цього, люстрація не лише пошириться на тих, хто наразі обіймає перелічені посади або кого буде призначено на них у майбутньому, але також використовуватиметься як підстава для недопущення відповідних осіб навіть до участі у конкурсі на заміщення цих посад.

Органом, уповноваженим на забезпечення проведення перевірок, є Міністерство юстиції України, яке не пізніше ніж протягом місяця з дня набрання чинності Законом утворює дорадчий громадський орган з питань люстрації для забезпечення здійснення громадського контролю за процесом очищення влади, до складу якого мають входити представники ЗМІ та громадськості.

Закон України «Про очищення влади» розглядався Європейською комісією за демократію через право (т.з. Венеціанська комісія) – консультативний орган з конституційного права, який був утворений при Раді Європи ще в 1990 році. Основною формою роботи комісії є аналіз законів та законопроектів країн-учасників, які стосуються проблем конституційного права, в т.ч. прав меншин, стандартів виборчого процесу тощо. Висновки даного органу широко використовуються Радою Європи як відображення «європейських стандартів» в області демократії.

За результатами аналізу національного закону про очищення влади цей поважний орган виклав низку зауважень до нього.

 Перш за все, під сумнів була поставлена доцільність поєднання люстрації з антикорупційним законодавством. На думку більшості громадянського суспільства ці дві сфери, достатньо сильно пов’язані в контексті України, але вони слугують різним цілям. На думку міжнародних фахівців з корупцією необхідно боротися переважно за допомогою кримінального законодавства, в якому запроваджено всі необхідні запобіжні заходи для забезпечення справедливості кримінального провадження. Національний закон про люстрацію передбачає ефективні методи, що спрощують і прискорюють подолання корупції, однак дуже небезпечним є те, що він може створити передумови для прийняття свавільних рішень і перетворитися на інструмент політичних переслідувань.

Крім того, закон торкається не лише тих, хто обіймав ту чи іншу посаду під час президентства Януковича, але й осіб, які «обіймали високі посади в Комуністичній партії чи Комсомолі в радянські часи або працювали в якості найманих працівників або таємних агентів у КДБ в цей період». Чи є виправданою люстрація того, що відбувалося понад 25 років тому? Можна довго дискутувати щодо того, чи був потрібний люстраційний закон Україні на початку 90-х років, але малоймовірно, що подібна люстрація є виправданою зараз. Час є дуже важливим фактором при визначенні того, чи відповідає люстраційна процедура стандартам у сфері захисту прав людини.

Закон про люстрацію передбачає дуже жорсткі санкції, які суттєво впливають на здатність відповідних осіб заробляти собі на життя.

 Система адміністрування люстрації буде децентралізованою, тому результати люстрації можуть бути досить різними в різних регіонах країни, що робить такий підхід  вельми проблемним із точки зору верховенства права та принципу правової визначеності.

Люстраційний закон створює систему, в якій винуватість конкретної особи не відіграватиме жодної ролі, а дискваліфікація автоматично застосовуватиметься, як тільки буде встановлено, що конкретна особа займала певні посади протягом певного часу (1 року) за президентства Януковича.

 Ця норма створює низку істотних труднощів. По-перше, відсутні способи доведення того, що об’єкт люстрації не брав участі в злочинах попередньої влади. Презумпція недостатньої лояльності не є беззаперечною.

 По-друге, вітчизняні суди не можуть приймати рішення про невинуватість особи в тих або інших правопорушеннях; все, на що здатний суд, – це встановити факт обіймання певної посади. Іншими словами, посадовець, наприклад, може оскаржити факт свого перебування на цій посаді протягом року у відповідний період, але не може оскаржити обвинувачення себе в тому чи іншому правопорушенні.

По-третє, щоб бути дискваліфікованим, державний службовець повинен обіймати відповідну посаду протягом року. Цей термін є досить розтяжним, оскільки особа може достатньо активно проявити себе в організації кримінальної діяльності менше, ніж за рік, і зворотне теж є цілком реальним: хтось може пропрацювати у владі більше року, залишившись повністю чистим і законослухняним.

Також Венеціанською комісією був окреслений інший проблемний аспект закону про люстрацію – його застосування  до суддів. Згідно національного законодавства про очищення влади судді – це особлива категорія, оскільки на них поширюються одразу два режими очищення. В квітні 2014 року був прийнятий Закон України «Про відновлення довіри до судової влади»  і це призвело до низки проблемних моментів. Незалежна судова влада є наріжним каменем ефективної демократії, при цьому тиск на суддів з боку уряду не повинен бути надмірним, а люстрацій ні процеси не можуть діяти як покарання за судові рішення тому очищення судової системи в Україні має відбуватися за чинними нормами кримінального права.

В своїх висновках та коментарях численні фахівці сходяться на одному - люстрація не є панацеєю від ключових системних проблем в українській правовій і політичній системі. Тільки глибокі структурні реформи можуть забезпечити закріплення демократії та усунути передумови для корупції. Демократичну європейську державу не можливо побудувати через порушення прав людей, а люстраційний закон може створити перспективні умови саме для таких порушень.

Ще статті в цій рубриці

Без генерального плану

Автор: Аліна Юрченко

Юрист роз'яснює, чи варто купувати квартиру в житловому комплексі, який не внесено в генеральний план місцевості і що це може означати.

Теги: покупка квартири, генеральний план місцевості

Право на подаровану квартиру

Автор: В’ячеслав Горбенко

Які права на подаровану квартиру має сам дарувальник? Юрист розповідає про законодавчі нюанси такої угоди.

Теги: подарована квартира, розірвання договору

Як домогтися плати за використання власного авто зі службовою метою?

Автор: Наталія Піддубна

Юрист радить не забувати, що домовленість між підприємством і працівником про використання автомобіля та компенсація за його використання має оформлятися наказом на підприємстві, обумовлюватись у трудовому договорі та договором оренди або договором про компенсацію за використання автомобіля.

Теги: плата за використання авто, службове авто

Чи можна брати на роботу студентів-іноземців?

Автор: Наталія Піддубна

Юрист консультує, яких законодавчих умов слід дотримуватися підприємцю при працевлаштуванні студента-іноземця.

Теги: робота студента-іноземця

За яких умов можуть позбавити послуги водовідведення?

Автор: Микола Глотов

Чинне законодавство України передбачає, що у жодному випадку з мотивів наявності в людини заборгованості щодо оплати за комунальні послуги ніхто не має права її позбавити можливості користуватися послугами водовідведення

Теги: водовідведення, борг за комунальні послуги

Скільки ж коштує закордонний паспорт?

Автор: Віталій Місяць

У питаннях вартості документа для виїзду за кордон думки фахівців розходяться.

Теги: закордонний паспорт, плата за документ

Чи треба оформлятись підприємцем?

Автор: Катерина Євдокімова

Юрист роз'яснює, яку діяльність закон вважає підприємницькою і чи варто реєструватися фізичною особою-підприємцем при торгівлі продуктами, отриманими в результаті ведення особистого селянського господарства.

Теги: підприємницька діяльність

Як купити квартиру неповнолітньому?

Автор: Катерина Євдокімова

Юрист розповідає, які законодавчі особливості потрібно враховувати батькам при покупці нерухомості, в тому числі квартири, на користь неповнолітньої дитини.

Теги: покупка квартири, житло, квартира для неповнолітнього

Як нарахують допомогу на дитину?

Автор: Альона Романова

Допомога при народженні дитини - є одною із головних різновидів державної допомоги сім'ям з дітьми, яка спрямована на забезпечення державної допомоги сім'ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення. Проте при народженні дитини сім'ї, в якій уже виховуються та проживають неповнолітні діти, це необхідно враховувати при обчисленні розміру допомоги на новонародженого.

Теги: допомога на дитину

Чи можна звільнити вагітну жінку?

Автор: Альона Романова

Трудове законодавство України досить добре захищає трудові права вагітних: це і їх права щодо виконання своїх трудових обов´язків, відпустки та лікарняних, розміру і порядку розрахунку декретних та ін. Проте інколи трапляються ситуації, коли вагітна жінка дещо "зловживає" своїм станом і фактично чи не в повному обсязі не виконує свої посадові обов'язки. Як в такому разі може чинити роботодавець?

Теги: захист прав вагітних, звільнити вагітну жінку