Меню

Люстрація в національному законодавстві та міжнародному праві

У вересні 2014 року, під шаленим тиском представників громадськості та політичних сил – активних учасників Революції Гідності та не менш шаленою протидією з боку «старої гвардії», під акомпанемент численних акцій протесту перед будівлею ВР, парламентом все-таки  був прийнятий Закон України «Про очищення влади», який визначає правові та організаційні засади проведення очищення влади (люстрації) для захисту та утвердження демократичних цінностей, верховенства права та прав людини в Україні.

Даним нормативним актом було встановлено, що очищення влади (люстрація) - це встановлена цим Законом або рішенням суду заборона окремим фізичним особам обіймати певні посади (перебувати на службі) (далі - посади) (крім виборних посад) в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Мета очищення влади (люстрації) в Україні - недопущення до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади Президентом України Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини, і ґрунтується на принципах:

-           верховенства права та законності;

-           відкритості, прозорості та публічності;

-           презумпції невинуватості;

-           індивідуальної відповідальності;

-           гарантування права на захист.

Перелік державних посад, які підпадають під дію цього закону, є дуже широким, тому люстрація на думку багатьох експертів має охопити десятки тисяч державних службовців, суддів, працівників правоохоронних органів і військових, в результаті чого їм буде заборонено займати широкий перелік державних посад на період від 5 до 10 років.

В той же час, посадовець може заслужити довіру нового уряду своєю участю в антитерористичній операції на сході нашої країни і в цьому випадку заборону буде скасовано.

При цьому Зазначений закон також спрямовано на боротьбу з корупцією шляхом недопущення обіймання значної кількості державних посад особами, у яких виявлено ті чи інші невідповідності або розбіжності між майном, задекларованим ними перед фіскальними органами, та реальною вартістю їх майна. Наявність подібних невідповідностей призведе до дискваліфікації таких осіб на період 10 років. Крім цього, люстрація не лише пошириться на тих, хто наразі обіймає перелічені посади або кого буде призначено на них у майбутньому, але також використовуватиметься як підстава для недопущення відповідних осіб навіть до участі у конкурсі на заміщення цих посад.

Органом, уповноваженим на забезпечення проведення перевірок, є Міністерство юстиції України, яке не пізніше ніж протягом місяця з дня набрання чинності Законом утворює дорадчий громадський орган з питань люстрації для забезпечення здійснення громадського контролю за процесом очищення влади, до складу якого мають входити представники ЗМІ та громадськості.

Закон України «Про очищення влади» розглядався Європейською комісією за демократію через право (т.з. Венеціанська комісія) – консультативний орган з конституційного права, який був утворений при Раді Європи ще в 1990 році. Основною формою роботи комісії є аналіз законів та законопроектів країн-учасників, які стосуються проблем конституційного права, в т.ч. прав меншин, стандартів виборчого процесу тощо. Висновки даного органу широко використовуються Радою Європи як відображення «європейських стандартів» в області демократії.

За результатами аналізу національного закону про очищення влади цей поважний орган виклав низку зауважень до нього.

 Перш за все, під сумнів була поставлена доцільність поєднання люстрації з антикорупційним законодавством. На думку більшості громадянського суспільства ці дві сфери, достатньо сильно пов’язані в контексті України, але вони слугують різним цілям. На думку міжнародних фахівців з корупцією необхідно боротися переважно за допомогою кримінального законодавства, в якому запроваджено всі необхідні запобіжні заходи для забезпечення справедливості кримінального провадження. Національний закон про люстрацію передбачає ефективні методи, що спрощують і прискорюють подолання корупції, однак дуже небезпечним є те, що він може створити передумови для прийняття свавільних рішень і перетворитися на інструмент політичних переслідувань.

Крім того, закон торкається не лише тих, хто обіймав ту чи іншу посаду під час президентства Януковича, але й осіб, які «обіймали високі посади в Комуністичній партії чи Комсомолі в радянські часи або працювали в якості найманих працівників або таємних агентів у КДБ в цей період». Чи є виправданою люстрація того, що відбувалося понад 25 років тому? Можна довго дискутувати щодо того, чи був потрібний люстраційний закон Україні на початку 90-х років, але малоймовірно, що подібна люстрація є виправданою зараз. Час є дуже важливим фактором при визначенні того, чи відповідає люстраційна процедура стандартам у сфері захисту прав людини.

Закон про люстрацію передбачає дуже жорсткі санкції, які суттєво впливають на здатність відповідних осіб заробляти собі на життя.

 Система адміністрування люстрації буде децентралізованою, тому результати люстрації можуть бути досить різними в різних регіонах країни, що робить такий підхід  вельми проблемним із точки зору верховенства права та принципу правової визначеності.

Люстраційний закон створює систему, в якій винуватість конкретної особи не відіграватиме жодної ролі, а дискваліфікація автоматично застосовуватиметься, як тільки буде встановлено, що конкретна особа займала певні посади протягом певного часу (1 року) за президентства Януковича.

 Ця норма створює низку істотних труднощів. По-перше, відсутні способи доведення того, що об’єкт люстрації не брав участі в злочинах попередньої влади. Презумпція недостатньої лояльності не є беззаперечною.

 По-друге, вітчизняні суди не можуть приймати рішення про невинуватість особи в тих або інших правопорушеннях; все, на що здатний суд, – це встановити факт обіймання певної посади. Іншими словами, посадовець, наприклад, може оскаржити факт свого перебування на цій посаді протягом року у відповідний період, але не може оскаржити обвинувачення себе в тому чи іншому правопорушенні.

По-третє, щоб бути дискваліфікованим, державний службовець повинен обіймати відповідну посаду протягом року. Цей термін є досить розтяжним, оскільки особа може достатньо активно проявити себе в організації кримінальної діяльності менше, ніж за рік, і зворотне теж є цілком реальним: хтось може пропрацювати у владі більше року, залишившись повністю чистим і законослухняним.

Також Венеціанською комісією був окреслений інший проблемний аспект закону про люстрацію – його застосування  до суддів. Згідно національного законодавства про очищення влади судді – це особлива категорія, оскільки на них поширюються одразу два режими очищення. В квітні 2014 року був прийнятий Закон України «Про відновлення довіри до судової влади»  і це призвело до низки проблемних моментів. Незалежна судова влада є наріжним каменем ефективної демократії, при цьому тиск на суддів з боку уряду не повинен бути надмірним, а люстрацій ні процеси не можуть діяти як покарання за судові рішення тому очищення судової системи в Україні має відбуватися за чинними нормами кримінального права.

В своїх висновках та коментарях численні фахівці сходяться на одному - люстрація не є панацеєю від ключових системних проблем в українській правовій і політичній системі. Тільки глибокі структурні реформи можуть забезпечити закріплення демократії та усунути передумови для корупції. Демократичну європейську державу не можливо побудувати через порушення прав людей, а люстраційний закон може створити перспективні умови саме для таких порушень.

Ще статті в цій рубриці

Чи має право керівник підприємства звільнити жінку працевлаштовану по строковому трудовому договору, яка перебуває у декретній відпустці?

Автор: В’ячеслав Горбенко

Юрист дає відповідь на поставлене питання на підставі вимог чинного законодавства про працю.

Теги: безоплатна правова допомога, звільнення, декретна відпустка

Про порядок усиновлення дитини

Автор: В’ячеслав Горбенко

Юрист детально розповідає про судовий та адміністративний етапи усиновлення, які необхідно пройти майбутнім батькам.

Теги: безоплатна правова допомога, усиновлення

Як виключити арештоване майно з акту опису?

Автор: В’ячеслав Горбенко

В статті розповідається про судовий та позасудовий порядок виключення арештованого майна з акту опису у випадку арешту майна, що не належить боржникові.

Теги: безоплатна правова допомога, арешт майна, опис майна

Які права має стягувач у виконавчому провадженні та як їх реалізувати?

Автор: В’ячеслав Горбенко

Автор розповідає про те, які права та обов'язки мають сторони виконавчого провадження та яким чином ці права реалізувати на практиці.

Теги: безоплатна правова допомога, виконавче провадження, права стягувача

Ордер. Вселення в квартиру державного житлового фонду

Автор: Володимир Трандафіл

Юрист розповідає про ордер як підставу вселення в квартиру державного житлового фонду та про сучасні реалії, з якими змушені стикатись громадяни, що мають намір приватизувати житло, вселення в яке відбувалось на підставі ордеру.

Теги: безоплатна правова допомога, вселення, ордер

Вселення в квартиру з метою подальшої приватизації

Автор: Володимир Трандафіл

Юрист розповідає про процедуру становлення на квартирний облік, вселення в квартиру та подальшу приватизацію житла, отриманого таким чином.

Теги: безоплатна правова допомога, приватизація житла, вселення

Як виселити орендаря?

Автор: Володимир Трандафіл

Юрист розповідає про законні методи виселення небажаного орендаря з орендованого приміщення.

Теги: безоплатна правова допомога, оренда житла, виселення

Порядок поділу майна подружжя. Строки давності при поділі майна.

Автор: Володимир Трандафіл

Юрист розповідає про порядок поділу майна подружжя як під час розірвання шлюбу так і за деяких час після цього, а також про те, яким чином обраховують процесуальні строки в такому випадку.

Теги: безоплатна правова допомога, поділ майна подружжя, строки

Як розірвати договір оренди земельної ділянки?

Автор: Роман Савко

Юрист розповідає про підстави розірвання договору оренди земельної ділянки.

Теги: розірвання договору, безоплатна правова допомога, оренда землі

Як здійснити визнання (нострифікацію) іноземного диплому в Україні?

Автор: Роман Савко

Юрист розповідає органи, які здійснюють визнання (нострифікацію) іноземного диплому, та також перелік документів необхідний для цієї процедури.

Теги: безоплатна правова допомога, нострифікація, диплом

Справляння податку на нерухоме майно

Автор: Роман Савко

Автор розповідає про порядок справляння податку на нерухоме майно та про ставку такого податку для мешканців м. Києва.

Теги: безоплатна правова допомога, податок, податок на нерухомість

Порушення митних правил за ст. 471 Митного кодексу України. Що робити?

Автор: Роман Савко

Юрист дає юридичну пораду особі, яку було притягнуто до відповідальності за ст. 471 Митного кодексу України - порушення порядку митного контролю в зонах (коридорах) спрощеного митного контролю (так званий «зелений коридор»).

Теги: відповідальність, безоплатна правова допомога, зелений коридор

Які умови виходу на пенсію для тракториста?

Автор: Роман Савко

Юрист розповідає про порядок призначення пенсії на пільгових умовах, на яку зокрема мають право трактористи, та про документи, які необхідно зібрати для оформлення такої пенсії.

Теги: пенсія, безоплатна правова допомога, пільгові умови

Що вважається вихідним днем при ноповному робочому тижні?

Автор: Наталія Піддубна

Юрист консультує з приводу того, що вважається вихідним днем при ноповному робочому тижні та чи переносяться святковий день якщо він припадає на день, в який робота не проводиться.

Теги: безоплатна правова допомога, вихідний, неповний робочий тиждень

Чи можна звільнити працівника, що працює за контрактом, у період його тимчасової непрацездатності?

Автор: Наталія Піддубна

Юрист діє відповідь на поставлене запитання грунтуючись на нормах законодавства, рішенні Конституційного Суду України та постанові пленуму Верховного Суду України.

Теги: безоплатна правова допомога, контракт, звільнення

Відпустка по догляду за дитиною для бабусі

Автор: Наталія Піддубна

Юрист консультує, коли бабуся може скористатись відпусткою по догляду за дитино до трьох років? Яким чином оформити належні документи?

Теги: безоплатна правова допомога, відпустка для матері, відпустка для бабусі

Обов'язки роботодавця при звільненні жінки, що перебуває у відпустці по догляду за дитиною у зв'язку з ліквідацією підприємства

Автор: Наталія Піддубна

Юрист розповідає, якими є обов'язки роботодавця, якщо він звільняє жінку, що перебуває у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, у зв'язку з ліквідацією підприємства.

Теги: безоплатна правова допомога, ліквідація підприємства, відпустка для матері

Як прийняти на роботу іноземця?

Автор: Роман Савко

В статті йде мова про порядок отримання дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства, а також про категорії осіб, що не потребують дозволу для працевлаштування в Україні.

Теги: працевлаштування, безоплатна правова допомога, праця іноземців

Як підтвердити родинні зв’язки при спадкуванні за законом?

Автор: Роман Савко

Юрист розповідає, якими документами підтверджуються родинні зв'язки при спадкуванні та що робити у випадку відсутності таких документів.

Теги: безоплатна правова допомога, спадкування, родинні зв'язки

Сільрада ігнорує документи на приватизацію земельної ділянки. Що робити?

Автор: Роман Савко

Юрист розповідає як діяти громадянинові, що подав до місцевої ради документи на приватизацію землі, однак не отримав жодної відповіді протягом строку передбаченого законодавством.

Теги: безоплатна правова допомога, приватизація землі, розробка проекту землеустрою